President Donald Trump staat bekend om zijn onorthodoxe manier van communiceren die vaak verhitte discussies en veel kritiek oplevert.

Zijn tweets verschijnen meer dan eens in de kleine uurtjes en het zijn vaak cryptische teksten die op meerdere manier kunnen worden geïnterpreteerd. Ze vertegenwoordigen de scherpe kant van de diplomatie en worden vaak gebruikt om ruzie te zoeken met politieke vijanden.

Trumps tweets lijken misschien kort door de bocht, maar ze getuigen van een diepgaande strategie die ook wel door bedrijven wordt gebruikt om een radicale verandering teweeg te brengen, zegt Eric Knight, onderzoeker aan de Universiteit van Sydney.

Knight noemt Trumps benadering zowel ‘innovatief als extreem disruptief’.

“Traditioneel was strategie puur een spel van geld. Als je dollars had, was dat genoeg,” zegt hij. “Maar nu leven we in een van media verzadigde en kennisintensieve wereld. Het vermogen je boodschap over te brengen om zo de markten vorm te geven, is belangrijker dan ooit.”

"Dat een leider een boodschap kan laten resoneren bij aandeelhouders, is net zo belangrijk als dat hij concurrenten kan overtroeven met productiemiddelen en dollars. Dit is tekenend voor dit tijdperk met meer technologie en veel keuze voor klanten."

President Trump heeft de strategie van het direct overbrengen van een boodschap aan zijn kiezers behoorlijk goed onder de knie gekregen. Volgens Knight laten de persconferenties van het Witte Huis dat goed zien.

"Hij heeft mensen uit de blogwereld naar het Witte Huis gebracht, hij heeft Skype-camera's geïntroduceerd en hij krijgt het voor elkaar dat mensen direct quotes uit de persconferentie tweeten. In de traditionele, in beton gegoten cultuur die het Witte Huis is, is dit behoorlijk disruptief en effectief."

Knight denkt dat Trump ten onrechte wordt weggezet als 'Twitter-president'.

"Ja, hij twittert veel, maar hij gebruikt Twitter om zijn publiek richting televisie te sturen", zegt Knight. "Trump plaatst een tweet en vervolgens domineren kabinetsleden het avondnieuws om de tweet uit te leggen en meer duidelijkheid te verschaffen."

Knight heeft onderzoek gedaan naar de manieren van communicatie die managers gebruiken om mensen binnen en buiten hun bedrijf te beïnvloeden, om zo aan te sturen op een strategische verandering, een open samen samenwerking of toegang tot nieuwe markten.

"Als hieruit iets duidelijk is geworden, dan is het dat strategie niet om cijfers draait", zegt de onderzoeker. "Het gaat niet om het openen van Excel en het verrichten van wat rekenwerk, om uit te vogelen in welke markt het meest te halen valt. Strategie is menselijk. Die menselijke aard betekent dat je moet communiceren, je moet de uitdagingen waar je voor staat goed kunnen verwoorden."

Dinsdag twitterde Trump een filmpje waarin hij speecht voor de Verenigde Naties.

Zijn claim dat zijn regering 'meer heeft bereikt dan elke andere regering in de geschiedenis van de Verenigde Staten', werd ontvangen met hoongelach. De president reageerde laconiek: "Deze reactie had ik niet verwacht, maar dat geeft niet."

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Australia