Coca-Cola Zero bevat geen suiker, maar voor de meeste consumenten is dat niet duidelijk. Daarom verandert het frisdrankconcern de naam van het drankje in Coca-Cola Zero Sugar. Het bedrijf speelt daarmee in op de suikertaks, die in steeds meer landen wordt ingevoerd. 

In 2006 kwam Coca-Cola met het merk Zero op Europese de markt, een colavariant gericht op mannen die geen suiker bevat. Uit een recente enquête onder Britse consumenten blijkt dat de helft van de ondervraagden niet weet dat Zero suikervrij is, schrijft The Guardian.

Voor Coca-Cola is dat reden om de verpakking aan te passen. Vanaf juni is de suikervrije cola in Groot-Brittannië te koop onder de naam Coca-Cola Zero Sugar. Ook in de Benelux zullen de aangepaste blikjes in de schappen liggen, bevestigt een woordvoerder van Coca-Cola aan de Belgische retailsite Gondola, al is nog niet bekend wanneer dat zal zijn.

Daarnaast wordt er gesleuteld aan de receptuur van Coca-Cola Zero Sugar, zodat de smaak dichter bij die van het origineel komt.

Belasting op suiker

De beslissing van Coca-Cola komt ruim een maand nadat de Britse minister van Financiën aankondigde een speciale suikertaks in te voeren op frisdranken. Tv-kok Jamie Oliver voerde daarvoor al enige tijd campagne.

Door de nieuwe suikerbelasting, die in 2018 ingaat, wordt een blikje Coca-Cola zo’n 0,10 euro duurder. De naar schatting 650 miljoen euro die dit jaarlijks oplevert, wordt besteed aan gymlessen op basisscholen.

Andere landen als Frankrijk, België en Hongarije voerden eerder een soortgelijke belasting in. In Mexico daalde de frisdrankconsumptie met 12 procent na invoering van een suikertaks.

Lees ook op Business Insider

Reclame voor Zero Sugar

Coca-Cola ziet de bui al hangen in Groot-Brittannië en wil daarom Zero Sugar in de markt zetten als ‘gezonde’ optie. Het frisdrankbedrijf geeft in Groot-Brittannië bijna 13 miljoen euro uit aan de herlancering van Zero Sugar, de grootste marketingcampagne van het bedrijf ooit in het land.

Malcolm Clark van de lobbygroep Children’s Food Campaign blijft sceptisch. Hij noemt de suikervrije boodschap die Coca-Cola nu verkondigt “halfslachtig”, zegt hij tegenover The Guardian. Het frisdrankconcern heeft nog steeds als doel om in 2020 de helft van de inkomsten uit de klassieke Cola te halen, die zo’n 35 gram suiker per blikje bevat.

Overigens speelde de discussie over de invoering van een suikertaks ook in Nederland. De kans dat die er op korte termijn komt, lijkt echter klein. De meeste politieke partijen hebben grote praktische bezwaren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl