Het is 31 augustus en in outletcentrum Bataviastad opent een gloednieuwe pepernotenwinkel.

Van Delft Biscuits uit Harderwijk wil dit jaar veertig pepernotenwinkels hebben in Nederland. Ook in de supermarkten duiken de eerste pepernoten alweer op.

Maar is het niet een beetje vroeg om in deze zomermaand ruim drie maanden voor Sinterklaas al aan pepernoten te denken?

Van Delft-directeur Oscar de Lange zegt tegen regionaal dagblad De Stentor van niet, want de pepernoot kan volgens hem ook heel goed los van het kinderfeest bestaan:

“In onze communicatie associëren we niets met Sinterklaas – er zijn geen toonbeelden van in de winkel. Wel koesteren we het allermooiste feest van Nederland. We hebben het strooigoed echter opgewaardeerd tot een luxe artikel met een eigen verhaal. De pepernoot is het oudste en kleinste koekje van Nederland.”

Het voelt heel vroeg nu voor pepernoten en ze lijken ook wel steeds eerder in de schappen te liggen, maar De Lange liet eerder dit jaar al weten dat ze altijd in week 36 naar de supermarkten gaan.

"Pepernoten zorgen altijd voor een glimlach en er zijn onwijs veel fans. De pepernoot is een hit en in de tweede week van september liggen ze in bijna alle winkels. Kennelijk voorzien we in een behoefte. Mensen vinden het leuk, lekker en eten er heel veel van."

Los van de supermarkten heeft Van Delft, dat jaarlijks meer dan 4 miljard pepernoten bakt, sinds 2015 ook eigen pepernotenwinkels. Dit jaar moeten er in totaal veertig vestigingen zijn.

De komende weken openen nieuwe pepernotenwinkels in Den Bosch, Groningen, Harderwijk, Apeldoorn en Deventer. En daar zijn pepernoten met allerlei bijzondere smaken te koop, vertelt De Lange:

"We hebben dit jaar wel vijftien nieuwe soorten met verrassende smaken, zoals appeltaart, tompouce, drop en bitterkoekjes. Populair zijn de mix, de stroopwafel en de caramel-zeezout. Ook de truffel en cappuccino zijn toppers. We hebben vijftig soorten, van witte chocolade tot roomboter en fruitsoorten blueberry pie, sinaasappel en lemon cheesecake. Ook hebben we wereldse kruidnoten: seroendeng (Indonesisch), Ras el hanout (Marokkaans) en sweet chili paprika."

Van Delft beperkt zich niet alleen tot de Nederlandse markt. De koekjesfabrikant opende vorig jaar een winkel en Berlijn en heeft vergevorderde plannen om ook uit te breiden naar Antwerpen, Barcelona, Frankrijk en misschien Düsseldorf.

Lees het hele interview met Oscar de Lange in De Stentor hier »