Ze waren er al van ABN Amro, ING, RBS, Citi en Commerzbank en nu heeft Binck ook een eigen hefboomproduct: de Binck Turbo. De advertenties vliegen ons om de oren en dat is niet voor niets: dit soort producten zijn goudmijntjes. Voor de banken die ze uitgeven dan.

Het grote nadeel van dit type belegging is dat een onverwachte koersbeweging leidt tot een definitief verlies, vanwege de ingebouwde ‘stop-loss’. Daardoor blijkt het in de praktijk moeilijk met de turbo een structureel positief rendement te behalen.

Binck waarschuwt hier overigens ook voor. Op de website staat: ‘Turbo’s zijn risicovolle producten en uitsluitend geschikt voor ervaren, actieve beleggers en niet geschikt voor vermogensopbouw op de lange termijn.’ Dat kan niet vaak genoeg herhaald worden.

De kosten van beleggen met turbo’s bestaan naast de transactiekosten voornamelijk uit de ingebouwde rentekosten en het grote verschil tussen de bied- en laatprijzen (‘spread’). De transactiekosten zijn afhankelijk van de broker waarbij wordt gehandeld, de andere kosten zijn minder zichtbaar.

Lagere spread dan concurrenten

Binck benadrukt dat haar nieuwe turbo een duidelijk lagere spread heeft dan de concurrentie. Dat klopt, en het scheelt zelfs aanzienlijk. Daarnaast zijn de handelsuren verruimd. Beleggers kunnen bij Binck nu van 8 uur ’s morgens tot 10 uur ’s avonds handelen. Tot zover het goede nieuws.

De nadelen wegen net zo zwaar: er kan alleen maar bij Binck of dochter Alex worden gehandeld, relatief dure brokers. Bovendien wordt er niet meer gehandeld via Euronext waar iedereen zijn (limiet)order kan inleggen, maar op een apart platform, CATS. Daarin handelt de belegger altijd direct met de marketmaker. Handelen ‘binnen de spread’, tegen limietorders van andere particuliere beleggers is er dus niet meer bij.

Handelsplatform zonder toezicht

CATS is een ongereguleerd platform en staat niet onder toezicht van de Europese toezichthouders. Marketmakers hebben er geen concurrentie en dus min of meer vrij spel. De markt voor hefboomproducten raakt verder versnipperd en dat is niet goed voor de kwaliteit en liquiditeit.

Maar goed, je wilt natuurlijk weten welke turbo je het beste kan kopen. Het antwoord daarop is simpel: geen van allen. Doe maar gewoon wat de banken liever niet hebben: koop wat verschillende aandelen van winstgevende bedrijven met een gezonde balans en doe daar tien jaar niks mee. Die strategie is de beste turbo voor je vermogen.

Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken ‘Beleggen Kun je Zelf’ en ‘Wat en Hoe met Geld’. Deze column verscheen eerder in De Telegraaf

Lees ook

Patrick Beijersbergen, Binck jaagt belegger op onzichtbare kosten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl