Autodealers zijn het jaar goed begonnen.

De verkopen in januari en februari zijn flink gestegen in vergelijking met een jaar eerder. De oorzaak is waarschijnlijk – hoe kan het ook anders – een wijziging van de bijtellingsregels.

In januari lag het aantal nieuwe personenauto’s dat op kenteken is gezet 27 procent hoger dan in dezelfde maand in 2016. Ook februari noteert met 15 procent een flinke plus, blijkt uit cijfers van brancheverenigingen RAI en Bovag.

In de eerste twee maanden van 2017 zijn er 83.865 nieuwe auto’s verkocht, ruim 15.000 stuks meer dan een jaar eerder.

Reden van de verkooppiek is vermoedelijk de gewijzigde bijtelling, het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je bruto salaris moet optellen. Er zijn nog slechts twee tarieven over: de 4 procent bijtelling voor volledig elektrische auto’s en de 22 procent voor alle andere modellen.

In 2016 waren er nog vier tarieven, gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto: 4 procent, 15 procent, 21 procent en 25 procent.

Zakelijke rijders hebben de aankoop van auto's die vorig jaar nog onder het tarief van 25 procent vielen waarschijnlijk uitgesteld tot 2017.

Nieuwe auto minder gewild

Voor dit jaar verwacht marktonderzoeker Aumacon dat er 425.000 nieuwe auto's worden verkocht. Dat is fors meer dan in 2016, maar lager dan het gemiddelde van de afgelopen tien jaar (464.000 stuks). In het topjaar 1999 werden er zelfs 611.776 nieuwe auto's verkocht.

"De consument heeft steeds minder belangstelling voor een nagelnieuwe auto", constateerde Aumacon-directeur Clem Dickmann onlangs. "Ze zijn niet alleen duur waardoor steeds vaker wordt uitgeweken naar occasions, er worden ook steeds minder kilometers per auto verreden."

"Bovendien zijn moderne auto’s van uitstekende kwaliteit waardoor er minder drang is tot vervanging", aldus Dickmann. "Daarbij zien we ook dat de statusrol van auto’s aan het verminderen is."

LEES OOK: 4 redenen waarom we steeds minder nieuwe auto’s kopen