Schoonmaakplatform Helpling heeft deze week 10 miljoen euro extra opgehaald. We bellen met Floyd Sijmons, managing director van Helpling Nederland.

Via het online platform van Helpling worden schoonmakers gekoppeld aan huishoudens die een schoonmaker willen inhuren. Helpling is actief in negen landen: Australië, Duitsland, Italië, Frankrijk, Ierland, Verenigd Koninkrijk. de Verenigde Arabische Emiraten, Nederland en Singapore.

De startup, in 2014 opgericht in Berlijn, haalde deze week 10 miljoen euro extra kapitaal op. Het geld is afkomstig van partijen die al eerder hebben geïnvesteerd in het bedrijf. In totaal is sinds de oprichting al 67 miljoen euro in Helpling geïnvesteerd.

“Met het geld willen we investeren in de uitbreiding naar nieuwe diensten,” zegt Sijmons. “We gaan straks ook bemiddelen in diensten die erg lijken op schoonmaken, zoals ramenlappen of boodschappen doen. We krijgen van onze gebruikers vaak verzoeken hiervoor.”

De naam blijft gewoon hetzelfde. “We heten gelukkig Helpling, niet Cleanling”.

De laatste jaren is er in een aantal landen vanuit toezichthouders en belastingdiensten verzet tegen platforms die vraag en aanbod van diensten faciliteren. De bekendste boeman is taxibemiddelaar Uber, dat in sommige landen inmiddels zelfs is verboden.

Er is een cruciaal verschil tussen Uber en Helpling, legt Sijmons uit. In ieder geval wat betreft Nederland. “De taxiwereld bestaat voornamelijk uit bedrijven met cao’s. Deze staan nu plots tegenover Uberpop, dat geen sociale zekerheden biedt. Deze ontwikkeling zorgt volgens sommigen voor een uitholling van die arbeidsmarkt en dat kun je als onwenselijk bestempelen.”

Alternatief voor de zwarte markt

Van een uitholling is bij schoonmakers aan huis geen sprake, aldus de ondernemer. “Schoonmaakbedrijven werkten voorheen helemaal niet voor huishoudens omdat ze te duur zijn voor deze groep. Een schoonmaakbedrijf inhuren kost zo’n 25 euro per uur met alles erop en eraan, dat doen alleen bedrijven. Vrijwel al het schoonmaakwerk voor huishoudens, zo’n 98 procent, gaat daarom via de zwarte markt.”

Volgens Sijmons is Helpling een alternatief voor de zwarte markt. “Uit onderzoek blijkt dat 87 procent van onze klanten nog nooit schoonmakers had ingehuurd voordat Helpling er was. Wij creëren dus nieuw werk en snoepen geen werk af van schoonmaakbedrijven die netjes belasting betalen en een cao hanteren, zoals Uber dat wel doet.”

De kantoorschoonmaakmarkt, die wel overwegend legaal is, daar wil Helpling niet in. “Dat mogen we niet vanwege de ‘Regeling dienstverlening aan huis’. Het is ook niet onze intentie.”

Eerder werden in Nederland Kamervragen gesteld over Helpling. Maar deze werden door minister Lodewijk Asscher redelijk ten gunste van Helpling gepareerd. Voorlopig lijkt Helpling dus ongestoord verder te kunnen gaan met het aanbieden van zijn diensten in Nederland.

“Op zich hebben wij een 'witte' plek in de markt. Het is legaal wat we doen en onze positie hierin is expliciet erkend door de overheid na de Kamervragen. De klant die de schoonmaker inhuurt is ook 'wit' in de zin dat ze niet verantwoordelijk is voor de belastingafdracht van de hulp,” legt Sijmons uit.

Belastingafdracht schoonmaakhulp

Helpling kan echter (nog) niet garanderen dat de schoonmaakhulpen netjes hun belasting afragen. “Wat we niet weten en niet kunnen controleren is of de hulpen ook wit aan de slag zijn omdat dat afhangt van of ze hun belastingafdracht doen ja of nee. Hier liggen mogelijkheden en kansen waar alle betrokken groepen beter van kunnen worden."

Sijmons wil graag in gesprek met de Belastingdienst om het probleem van zwart werk in de klusjesmarkt aan te pakken. “In ruil voor subsidie of fiscale voordelen kunnen wij bijvoorbeeld inkomstengegevens van onze schoonmakers met de Belastingdienst delen. Dan kunnen wij er weer voor zorgen dat zij goede secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen zonder dat de prijs omhooggaat. Zo houden we klusjes aan huis uit het zwarte circuit.”