Veel analisten op Wall Street zien gouden tijden voor de nog te lanceren iPhone 8. Dit vanwege een forse toename van de vervangingsvraag, waarbij iPhone-bezitters oude toestellen inruilen voor een iPhone 8.

Maar dat gaat niet gebeuren, zegt Apple-analist Neil Cybart in een discussie met collega Steve Milunovich van UBS. Cybart werkte voorheen op Wall Street, maar richt zich nu exclusief op Apple. Hij is oprichter van de Apple-site Above Avalon.

Aanhangers van de theorie van de stijgende vervangingsvraag wijzen op de veroudering van het bestand van verkochte iPhones. “Een kruitvat” noemden analisten van bureau Cowen dit afgelopen oktober.

Afgelopen week deden analisten van adviesbureau Bernstein een duit in het zakje: het totaal aan verkochte iPhones is zo’n 80 procent groter wanneer de iPhone 8 op de markt komt (mogelijk in 2018), vergeleken met de tijd dat de iPhone 6 in de verkoop ging.

De contraire analist Cybart ontkent niet dat er steeds meer mensen zijn met een iPhone die op enig moment aan vervanging toe is. Hij denkt simpelweg dat het gros van de iPhone-bezitters niet staat te springen om een iPhone 8.

Cybart gelooft niet dat klanten de aankoop van een nieuw toestel uitstellen en specifiek wachten op één nieuw model. Consumenten kopen een nieuwe telefoon op het moment dat ze er eentje nodig hebben. Ze gaan voor wat er op dat moment beschikbaar is.

Hieronder volgt een transcriptie van de argumentatie van Cybart, afkomstig uit een rapport van UBS dat Business Insider heeft ingezien (Engels):

"... I don't think they're going to be enticed by a new iPhone that looks different ... They're going to buy an iPhone when they think they could benefit or when they get tired of their existing iPhone. In that situation [if Apple comes out with three new iPhone models], I don't think we can say that the premium iPhone is going to kick off a surge of upgrades where everyone says, 'We want this new iPhone' ... I see this when I show people the iPhone 7 Plus ... They say, 'I want that, but I'm okay with my iPhone 6.' When you look at the amount of new people that Apple is bringing into the user base, F15-16 were really big years ... The vast majority of those people may not be ready to buy an iPhone 8. Maybe they're ready to buy the phone after that ... The whole point of this is that instead of focusing on just one big upgrade for one model I think we'll see more ups and downs where one model may be popular among a certain segment of the user base and lead to some nice growth in a particular quarter."

Afgelopen december zag het er op grond van uitgelekte documenten naar uit, dat Apple min of meer bevestigde dat er in 2017 drie nieuwe iPhones op de markt komen. Het zou gaan om de "s"-modellen van de iPhone 7 en de iPhone 7 Plus. Het derde model zou een nieuw ontworpen topmodel zijn met de codenaam "Ferrari."

Als Apple dit jaar drie nieuwe versies van de iPhone lanceert, wordt het lastiger om de vraag goed in te schatten. In de woorden van Cybart: "Je moet inschatten hoe de vraag wordt verdeeld over de drie modellen. Dat brengt een hoop complexiteit. Mogelijk krijg je daardoor wat onzekerheid rond het tempo van de groei van de iPhone-business."