Zoekmachinemarketing begint voor ondernemers bij het onderzoeken van de
behoefte aan diensten en informatie bij de eigen doelgroep. Op internet
betekent dat: welke zoekwoorden worden dagelijks het meeste gebruikt door je
potentiële klanten

Zelf aan de slag met zoekwoordonderzoek? Volg dan de volgende vier stappen en
bereik je doelgroep via Google. 1)Concurrentie-onderzoek; 2)Google adwords
keyword tool; 3) Google Insights; 4) Google Adwords.

1)Concurrentie-onderzoek
Zoekwoordonderzoek begint bij de meest betrouwbare bron: de website van de
concurrent. De woorden die het vaakst worden gebruikt in de teksten van de
belangrijkste pagina’s zijn zeer waarschijnlijk ook de zoekwoorden die voor
jouw bedrijf van belang zijn.

De snelste manier om achter de belangrijkste pagina’s te achterhalen, is via
de volgende zoekopdracht in Google:
site:www.domeinnaamconcurrent.nl. Dit commando toont alle geïndexeerde
pagina’s in Google van de website van je concurrent. De meest belangrijke
zoekwoorden vind je in één oogopslag terug in dit handige overzicht.

2)Gratis keyword tools
Google biedt gratis een aantal handige keyword tools aan waarmee je
eenvoudig de populariteit van zoekwoorden kunt controleren. De meest
gebruikte tool hiervoor is de Google Adwords Keyword Tool. Voer hier één
voor één de zoekwoorden in die tijdens het concurrentie-onderzoek naar voren
zijn gekomen.

De keyword tool wordt met name gebruikt voor twee typen zoekwoordonderzoek:
zoekvolume-onderzoek en zoekwoordsuggesties. De Google
Adwords Keyword
tool geeft per zoekwoord de zoekvolumes weer voor de
afgelopen maand of zelfs het afgelopen jaar.

Ideaal dus om te bepalen welke zoekwoorden het meest door je klanten worden
gebruikt. Het ontdekken van zoekwoordsuggesties, de zogeheten gerelateerde
zoekwoorden, is de echte uitdaging. Het ontdekken van slimme
zoekwoordcombinaties kan het verschil maken. Let op: iedereen gebruikt de
Google Adwords Keyword Tool.

Dus wees inventief en creatief in het gebruik ervan. (Gouden tip: Google
Suggestor
is een gratis tool die nog niet zo vaak wordt gebruikt en zeer
handig is voor het ontdekken van gerelateerde zoekwoorden).

3)Google Insights
Naast zoekvolumes is trendonderzoek zeer belangrijk. De beste (en zeker ook
de leukste) bron voor trendonderzoek is Google
Insights
. Voer hier de belangrijkste zoekwoorden in en ontdek of het
bijbehorende zoekvolume een dalende of stijgende trend vertoont. Zet je twee
of meer zoekwoorden in, dan zie je in één oogopslag welk zoekwoord in welke
periode van het jaar het meeste zoekverkeer vertegenwoordigt.

Tip: voer ook eens een merknaam in van een concurrent! Of combineer twee
zoekwoorden tegelijk door middel van het + teken en vergelijk meervoud
en enkelvoud
van een zoekwoord.

4)Adwords
Helaas geven de bovenstaande tools altijd een grove indicatie van de
zoekvolumes en zoekwoordsuggesties en zijn ze daarom niet altijd even
betrouwbaar. Dus wanneer je alle stappen hebt doorgelopen en je nog twijfelt
over de zoekwoorden die je hebt ontdekt, dan is het inzetten van Google
Adwords een onmisbare stap in je zoekwoordonderzoek.

Een tijdelijke Google Adwords Campagne in Google hoeft niet veel te kosten en
levert onschatbare informatie op over de beste zoekwoorden en het werkelijke
verkeer dat zoekwoorden kunnen genereren.

Simme Volkers is SEO-consultant bij internetmarketingbureau Netsociety.

Lees ook:

Zo vindt Google jouw bedrijf

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl