Bier wordt weer duurder. Tenminste: voor cafés en restaurants. De prijs van bier stijgt in 2019 harder dan aan het begin van 2018, blijkt uit de aangekondigde prijzen van zowel Heineken als de grootste brouwer ter wereld, AB InBev.

Heineken verhoogt de tarieven van zijn assortiment gemiddeld met 3,7 procent, bijna een vol procentpunt méér dan een jaar geleden. De prijs van een liter Heineken-pils voor cafés en restaurants gaat met 3,6 procent omhoog, van 2,93 euro naar 3,05 euro, schrijft vakblad Misset Horeca. Een 50-literfust Brand wordt zelfs 4,2 procent duurder.

Heineken noemt hogere kosten voor de ingrediënten als één van de beweegredenen achter de verhoging. Ook energie en logistiek zijn duurder vanwege de hogere olieprijs.

Een woordvoerder zegt tegen het vakblad: “We wensen te benadrukken dat de prijzen voor Heineken, Amstel en Brand, zowel voor een 50-literfust als voor tankbier, zeer concurrerend zijn en dat het uiteindelijk onder aan de streep om relatief kleine prijsaanpassingen gaat.”

De grootste brouwer ter wereld, fusiebedrijf Anheuser-Busch InBev, gooit de prijzen ook omhoog. Jupiler tikt het hardst aan, met 5,2 procent meer boven op de prijs voor een fust van 50 liter.

De Nederlandse bieren in het aanbod van AB InBev, Hertog Jan en Dommelsch, stijgen minder hard. Dat is opvallend, schrijft Misset Horeca, omdat Dommelsch de laatste jaren zodanig in prijs steeg dat het leek alsof AB InBev langzaam afscheid aan het nemen was.

Ook hier wijst een woordvoerder vooral op externe omstandigheden waar de brouwers mee te maken hebben. "De voorgestelde prijsaanpassing komt bijna geheel tot stand door de effecten van de inflatie en de recente forse stijging van de grondstoffenprijzen zoals brouwgerst en energie."

Over de hele linie zou de prijsverhoging van AB InBev een stijging van 0,016 euro per glas betekenen. Het is echter maar de vraag of we volgend jaar dat verschil ook echt gaan betalen. Ondernemers in de horeca en supermarktketens kunnen zelf beslissen of ze meegaan in de verhoging of de kosten zelf dekken in de vrees dat de verkoop anders harder daalt.

Uit het jaarlijkse onderzoek naar terrasprijzen in Nederland, kwam in 2015 naar voren dat de horeca de prijsstijgingen nauwelijks had doorberekend aan de klant. In vijf jaar tijd, zo berekende Spronsen & Partners, steeg de groothandelsprijs voor bier gemiddeld met 18 procent. Op de rekening zag de consument in dezelfde periode slechts een stijging van 9 procent.

"Kleine ondernemers kunnen de prijsverhoging lang niet altijd zomaar doorberekenen aan de klant", zei een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland vorig jaar tegen BN DeStem. "Ze hebben niet alleen met de bierprijs te maken, maar ook met veel andere stijgende kosten."

LEES OOK: Lidl’s geheimzinnige nieuwe biertje Kordaat blijkt uit de ketels van Bavaria te komen