Luis von Ahn, topman van Duolingo, weet precies wat hij tegen luie medewerkers moet zeggen.

De oprichter van de populaire app waarmee je makkelijk vreemde talen leert, onthulde zijn strategie om ongemotiveerde werknemers in beweging te krijgen in een interview met de Financial Times.

“Je kunt iemand veranderen in een zeer toegewijde medewerker. Ook het meest luie personeelslid. Hij of zij moet ervan overtuigd raken dat jij als leider denkt, dat wat ze doen belangrijk is. Medewerkers moeten voelen dat ze een wezenlijke bijdrage leveren aan het bedrijf “, vertelde Von Ahn tegen de FT.

“Het is verbazingwekkend hoe motiverend het is om in een persoonlijk gesprek te zeggen: ‘Wat je doet is echt belangrijk’. Die zin gebruik ik dus veel.”

Onderzoek ondersteunt Von Ahn’s aanpak. LinkedIn en Imperative hielden in 2016 enquetes  onder 26.151 LinkedIn-leden over de hele wereld. Driekwart van de mensen die tevreden zijn over hun werk, geeft aan dat het gevoel te hebben dat hun werk ertoe doet. Mensen die minder doelgericht zijn, zijn vaak minder tevreden over hun werk.

"Liever zendelingen dan centenjagers"

Von Ahn is dus op zoek naar mensen die bewust zoeken naar zinvol werk. Die mensen hebben ook vaker plezier in het werk. Hij gelooft niet dat je topkandidaten kan aantrekken met hoge salarissen. "Als het alleen maar afhankelijk is van het salarisstrookje, gaat het niet werken. Ik heb liever zendelingen dan centenzoekers."

Volgens banensite Glassdoor verdien je bij Duolingo rond de 100.000 dollar, per jaar. Senior softwarebouwers kunnen gemiddeld rond de 110.000 dollar krijgen en productmanagers starten rond de 85.000 dollar, oplopend naar 115.0000 dollar. Het bedrijf Duolingo zelf is circa 700 miljoen dollar waard.

Tegen Business Insider vertelde Von Ahn eerder al over de uitgebreide referentieonderzoeken die Duolingo doet vóór het bedrijf mensen in dienst neemt. Hij wil beslist geen arrogante eikels of mensen die na een persoonlijk gesprek niet volledig weten te overtuigen. "Bij twijfel, niet aannemen."

LEES OOK: 24 onprofessionele gewoontes die funest zijn als je solliciteert