Tot afgelopen maart werkte de 37-jarige Christina Moreno overdag als advocaat en ‘s avonds aan haar stichting She Matters. Dat laatste werd zo belangrijk voor haar, dat het tijd werd om haar baan op te zeggen.

Sindsdien helpt ze fulltime vrouwelijke vluchtelingen aan een baan. Ze zorgt ervoor dat ze de juiste kwalificaties hebben en zodra er ergens een geschikte vacature vrijkomt, koppelt ze de vrouwen aan bedrijven.

She Matters is dit jaar finalist van de zesde editie van de Next Women Pitch Competitie die een podium biedt aan ambitieuze vrouwelijk ondernemers. Dit jaar vindt de competitie in een internationale context plaats: in Tunis, Parijs, Londen en Amsterdam. De finale vindt op 4 oktober plaats in Amsterdam.

Aan Business Insider vertelt Moreno wat ze precies doet en wat haar drijft.

Bedrijf: She Matters

Wie: Christina Moreno (CEO)

Wat: Een stichting die vrouwelijke vluchtelingen in Nederland aan het werk helpt.

Lees ook op Business Insider

Hoe ben je op het idee gekomen? 

“Ik ben Amerikaanse en ik kom uit een arm gezin. Maar ik had toegang tot veel sociale hulpverlening en ben zo omhoog geklommen. Uiteindelijk kon ik gaan studeren en kwam ik in het internationaal recht terecht, daarom werkte ik in Den Haag. Vorig jaar zag ik veel onderzoeken voorbij komen waaruit bleek dat vrouwelijke vluchtelingen de kansen niet hebben die ik wel had. Ze worden niet goed ondersteund. Wel 45 procent van alle vluchtelingen is vrouw, maar de vrouwen zijn echt een blinde vlek als het op integratie aankomt.”

“Vrouwen zijn ontzettend belangrijk voor de gemeenschap, maar nu zitten ze thuis en kunnen ze niets toevoegen. Ze sturen misschien zelfs heel veel sollicitatiebrieven, maar worden nooit uitgenodigd op gesprek. Ik dacht: als we ze nou aan het werk helpen, dan krijgen ze meer zelfvertrouwen, kunnen ze hun identiteit en zo hun leven weer opbouwen. Dat heeft veel invloed op de rest van het gezin. En het is mogelijk, want veel bedrijven hebben nu een personeelstekort. Voor mij was het dus alleen maar logisch om een brug te bouwen tussen die vluchtelingengemeenschap en de bedrijven.”

Wat maakt je bedrijf onderscheidend?

“Wat we doen is eigenlijk heel simpel. We hebben geen baanbrekende technologieën uitgevonden, we verbinden mensen met elkaar. Als we zien dat een bedrijf een vacature heeft, benaderen we dat bedrijf en zeggen we dat we geschikte kandidaten hebben. Dan vragen we het bedrijf of ze het met één van die vrouwen willen proberen, voor twaalf weken. Daarna kunnen ze zeggen of het een goede match is of niet.”

“Als het bedrijf via ons een vrouw aanneemt, regelen wij al het papierwerk en de subsidies die de overheid hiervoor heeft. Tegelijkertijd geven we de vrouwen cursussen op het gebied van bijvoorbeeld ict, arbeidsrecht en sociale normen en waarden. Ons grote doel is om sociale impact te maken, en dat lijkt te lukken.”

Merk je dat er specifieke voor- en nadelen zijn als ondernemende vrouw?

“Ik vond het vooral moeilijk om een rolmodel te vinden. Ik ben een gekleurde, Amerikaanse vrouw uit een arm gezin. Er zijn dan niet zo veel rolmodellen, dus ik vond het moeilijk om een mentor te vinden, iemand waarmee ik kan sparren. Ik hoop dat ik ooit een rolmodel kan zijn voor een andere vrouw.”

Hoe is het bedrijf gefinancierd?

“In het begin heb ik 2.000 euro gekregen van een klein fonds. Verder heb ik mijn eigen spaargeld gebruikt als startkapitaal. Tijdens de eerste maanden werkte ik overdag op kantoor en ‘s avonds aan She Matters, dus ik hoefde nog geen loon uit te keren. Dat scheelde een hoop in de kosten.”

Hoe wil je winst maken?

“She Matters startte als een stichting, dus we zijn er niet op gericht om winst te maken. Maar we verdienen geld doordat we een vergoeding vragen van bedrijven waar de vrouwen gaan werken. Als het bedrijf na 12 weken besluit dat de vrouw geschikt is en kan blijven, betalen ze ons nog een extra vergoeding. Zo krijgen we geld binnen, al zijn we nog wel deels afhankelijk van subsidies.”

“Sinds afgelopen augustus zijn we ook een BV. Want hoewel we nu nog veel geld krijgen van gemeentes, stichtingen en de EU, willen we in de toekomst het winstmodel verder uitwerken, zodat we ook zonder subsidies een duurzame toekomst hebben.”

Waar lig je wakker van?

“Ik lig niet echt ergens wakker van, maar ik verbaas me er nog iedere dag over dat het gewoon lukt, wat we doen. Uiteindelijk hoop ik dat She Matters in de toekomst niet meer nodig is, dat de vrouwen ook zonder tussenpartij worden aangenomen door bedrijven. Maar ik vrees dat dat in mijn leven niet gaat gebeuren.”

Waar wil je over 3 jaar staan?

“We willen over twee jaar op eigen benen staan en niet meer afhankelijk zijn van subsidies. En in de komende tijd willen we in de vier grote steden actief worden, in plaats van alleen in Den Haag. Daarna willen we verder naar het buitenland. Er zijn 300.000 vrouwelijke vluchtelingen in Duitsland en daar is nog geen initiatief zoals She Matters. Er is dus nog genoeg werk te doen.”

Heb je een specifieke tip voor andere vrouwelijke ondernemers?

“Omring jezelf met vrouwen die je inspireren. Als ondernemer zijn er een hoop moeilijke momenten, je hebt anderen nodig die je daar doorheen slepen en waar je mee kan praten als je dat nodig hebt. Dat kun je ook met je partner doen, maar deze vrouwen maken ongeveer hetzelfde mee als jij. Dat biedt een hoop steun.”

LEES OOK Een oorbel die tegelijk een draadloze headset is: ‘Heel weinig techproducten zijn echt voor vrouwen gemaakt, terwijl dat de helft van de markt is’