Realityster en cosmetica-ondernemer Kylie Jenner is nu officieel de jongste miljardair ooit die haar rijkdom zelf heeft vergaard.

Nadat Forbes afgelopen jaar al meldde dat Jenner op weg was miljardair te worden, heeft ze die status nu echt bereikt door een omzetgroei van 9 procent van haar cosmeticabedrijf Kylie Cosmetics. Dat is nu 900 miljoen dollar waard.

“Opgeteld bij het geld dat Jenner al uit haar winstgevende bedrijf heeft gehaald is zij op 21-jarige leeftijd nu miljardair met een geschat vermogen van precies 1 miljard dollar”, schrijft Forbes-journaliste Natalie Robehmed wrote. “Ze is de jongste selfmade miljardair ooit en vergaarde het fortuin van een cijfer met negen nullen eerder dan Mark Zuckerberg, die 23 was toen hij die grens bereikte”

Kylie Jenner is het jongste lid van de beroemde Amerikaanse tv-familie Kardashian-Jenner en groeide op onder het oog van de camera’s die het programma Keeping Up with the Kardashians filmden.

De razendsnelle opmars van de ‘Lip Kits’

Jenner betrad de cosmeticamarkt in 2015 toen ze begon met het verkopen van ‘Lip Kits’, met lipsticks en lipliners. Die waren binnen een minuut uitverkocht.

Een aantal maanden later richtte ze Kylie Cosmetics op en bood ze 500.000 ‘Lip Kits’ aan op Shopify in zes verschillende kleuren. Aan het eind van 2016 had het bedrijf volgens INSIDER al een omzet van 307 miljoen dollar.

Volgens experts is de sleutel van haar succes haar uitgekiende strategie op sociale media. Ze heeft meer dan 175 miljoen volgers op de verschillende platforms die ze gebruikt voor de marketing van haar producten, schrijft Forbes.

Ze hoeft maar heel weinig overhead-kosten te maken om haar spullen aan de vrouw te brengen. Ze heeft een team van zeven voltijd- en vijf deeltijdmedewerkers. De productie en het inpakken wordt gedaan door een lokaal bedrijf in Californië, de verkoop en levering door Shopify en haar moeder Kris Jenner is een voor een management fee van 10% verantwoordelijk voor de financiën en PR.

Kritiek op de aanduiding ‘selfmade’

Kylie Jenner stond in augustus als op de cover van de speciale uitgave America’s Women Billionaires van Forbes, toen het tijdschrift meldde dat ze hard op weg was miljardair te worden.

Maar veel mensen vielen over de aanduiding “selfmade”. Volgens critici is geboren worden in extreem rijke en beroemde familie het tegendeel van “selfmade”. Op Twitter leidde dat tot hilarische reacties. Zoals deze twitteraar die zei dat het deed denken aan iemand die zegt helemaal zelf soep te hebben gemaakt na een blik te hebben opengemaakt:

Of deze tweet die bijtender van toon is en het als nepotisme bestempelt:

En ook nu regent het direct weer kritiek op sociale media. Zo stelt deze twitteraar dat ze al een enorm platform had, voordat ze begon met geld verdienen:

Maar Forbes stelde na de eerdere kritiek al dat het “elke persoon die zijn eigen fortuin opbouwt zonder geld te erven” beschouwt als selfmade. Het is ook geen waardeoordeel, maar een manier om onderscheid te maken tussen mensen die rijkdom erven zonder daar verder iets voor hoeven te doen en mensen die zelf hun geld vergaren.

Lees meer: