Prijsvechters maken het traditionele luchtvaartmaatschappijen steeds lastiger. Dus moet die laatste groep nog meer z’n best doen om zich te onderscheiden in een extreem competitieve markt.

De site AirHelp Score heeft een nieuwe ranking om de meest klantgerichte luchtvaartmaatschappijen te identificeren.

De lijst van AirHelp is één van de meest complete rankings en kijkt naar scores op drie gebieden:

Kwaliteit en Service

Airhelp neemt scores mee van Skytraxresearch.com om te bepalen wat de kwaliteit is van een luchtvaartmaatschappij, zowel in het vliegtuig als op het vliegveld.

Vertragingen

Ook wordt gekeken naar het aantal vluchten dat volgens schema vertrekt en aankomt, op basis van gegevens over de afgelopen drie maanden.

Afhandeling claims

Beoordeeld wordt hoe efficiënt luchtvaartmaatschappijen klachten afhandelen en compensatieregelingen afwikkelen.

In de lijst vind je grote namen zoals Qatar, Emirates, British Airways en KLM. Maar er zitten ook verrassende namen tussen, zoals de Italiaanse maatschappij Air Dolomiti die op de tweede plaats eindigt.

Opvallend is de afwezigheid van grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.


14. British Airways — Het Verenigd Koninkrijk heeft maar liefst twee maatschappijen op deze lijst. British Airways presteert vooral goed bij het afhandelen van claims.

Foto: Reuters

13. Emirates — Emirates, de luchtvaartmaatschappij uit Dubai, wordt vaak gezien als het neusje van de zalm op het gebied van luxe. Dat zie je terug in de sterke score voor kwaliteit en service, maar op andere criteria scoort de maatschappij wat minder.

Foto: Reuters/ Kai Pfaffenbach

12. Air France — De Franse luchtvaartmaatschappij kent een goed jaar als het om beoordelingen gaat. In 2016 won Air France prijzen voor 'Best First Class Airline Lounge Dining' en 'Best First Class Comfort Amenities'. Echter, op punctualiteit scoorde Air France een stuk minder.

Foto: Air France

11. Lufthansa — Met 268 eigen vliegtuigen (exclusief dochtermaatschappijen) is Lufthansa de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. De service wordt als buitengewoon goed beoordeeld. Lufthansa vliegt op 197 internationale bestemmingen en won de prijs van Skytrax voor 'Best Transatlantic Airline' en 'Best Airline in Western Europe'.

Foto: Thomson Reuters

10. Finnair — Finnair is de trots van Finland en werd in 1923 opgericht. Daarmee is Finnair één van de oudste luchtvaartbedrijven ter wereld. Finnair blinkt vooral uit in efficiëntie en punctaliteit. In 2015 vervoerde Finnair meer dan 10 miljoen passagiers.

Foto: REUTERS/Peter Andrews

9. Air Canada — In omvang is Air Canada de op negen na grootste vliegmaatschappij ter wereld, als je kijkt naar het aantal vliegtuigen. Air Canada won tien jaar achtereen de prijs van Global Traveler magazine voor 'Best airline in North America'.

Foto: REUTERS/Mark Blinch

8. Cathay Pacific Airways — De maatschappij uit Hongkong kreeg topbeoordelingen voor kwaliteit en service. Skytrax-respondenten waren onder meer te spreken over het stoelcomfort en entertainment tijdens vluchten.

Foto: Cathay Pacific Airways

7. Air Baltic —De nationale vliegmaatschappij van Letland is een budgetmaatschappij die alleen binnen Europa vliegt. De score voor kwaliteit en service was de laagste in de top 14, maar bij punctualiteit en het afhandelen van claims en scoorde Air Baltic opvallend goed.

Foto: REUTERS

6. Virgin Atlantic Airways — De maatschappij van Richard Branson scoort op alle vlakken redelijk gelijkmatig, wat een solide zesde plek oplevert. De Britse vliegmaatschappij heeft een samenwerkingsverband met het Amerikaanse Delta, waarmee Virgin een directe concurrent is van de combi British Airways-American Airlines.

Foto: Hollis Johnson

5. KLM — De oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld werd opgericht in 1919. KLM doet nog altijd goed mee. De vloot van 156 vliegtuigen doet het buitengewoon goed op het gebied van veiligheid en is zeer punctueel: 88 procent van de vluchten vliegt volgens schema.

Foto: Roderick Eime/Flickr

Bron: The Telegraph


4. Singapore Airlines — Singapore Airlines kreeg als één van de weinig vliegmaatschappijen de hoogste score voor kwaliteit en service, maar bij het afhandelen van klachten en het uitbetalen van claims valt nog het nodige te verbeteren.

Foto: Singapore Airlines

3. Austrian Airlines — Austrian Airlines is een dochtermaatschappij van Lufthansa. Het bedrijf worstelde de afgelopen jaren met arbeidsconflicten die de de toppositie op de lijst van AirHelp bedreigden. De punctualiteit is nog altijd in orde, de service is top en klachten en claims worden efficiënt afgehandeld.

Foto: Flickr/Austrian Airlines

2. Air Dolomiti — Wellicht op een verrassende tweede plaats. Air Dolomiti is een regionale vliegmaatschappij uit Italië, waarin Lufthansa een controlerend belang heeft. De vloot telt slechts 10 vliegtuigen, maar haalde de hoogste score op het gebied van punctualiteit van alle maatschappijen in de top 14.

Foto: Wikimedia Commons

1. Qatar Airways — De beste luchtvaartmaatschappij ter wereld in deze lijst is Qatar Airways, met Doha als thuisbasis. Volgens AirHelp scoort Qatar op alle vlakken goed, met de hoogste beoordelingen voor kwaliteit en service. Qatar Airways vliegt op 125 bestemmingen in de wereld en is bezig daar nog eens 50 bestemmingen aan toe te voegen.

Foto: Reuters/ Pascal Rossignol