Het bedrijf Airhelp dat mensen bijstaat die compensatie willen voor een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht heeft een ranglijst opgesteld van 72 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd en onthult daarbij de beste en de slechtste – en sommigen zijn behoorlijk verrassend.

Het is de zesde keer dat Airhelp de ranglijst samenstelt. Het bedrijf beoordeelt luchtvaartmaatschappijen op de kwaliteit van de dienstverlening, de punctualiteit en het afhandelen van klachten om tot een totaalscore te komen.

Een woordvoerder van Airhelp vertelt tegen Business Insider dat maatschappijen waarvan gegevens ontbraken voor een van de categorieën niet zijn opgenomen in de ranglijst.

Van de 13 laagst scorende luchtvaartmaatschappijen zijn er zes Europees. Bekijk hieronder de 13 slechtste luchtvaartmaatschappijen volgens Airhelp met hun totaalscore op een schaal van 1 t/m 10.


13. Tap Portugal — 6,40. De Portugese luchtvaartmaatschappij Tap die volgens velen de ‘knapste crew’ ter wereld heeft, scoort relatief laag op punctualiteit (69%), haalt 6,05 punten voor het afhandelen van klachten en een 6 voor de kwaliteit van de dienstverlening en eindigt daarmee op de 60ste plaats van de 72 luchtvaartmaatschappijen in deze ranglijst.

Foto: Instagram @tapairportugal

Bron: Business Insider


12. Jet2.com — 6,37. Deze Britse maatschappij scoort behoorlijk hoog op punctualiteit (85%) en haalt een acceptabele 7 voor de kwaliteit van de dienstverlening, maar krijgt voor het afhandelen van klachten slechts een 3,83.

Foto: Wikimedia Commons

11. Thai Airways — 6,36. Deze Thaise maatschappij doet het matig wat betreft punctualiteit (69%) en slecht wat betreft het afhandelen van klachten (4,18 punten), maar scoort met een 8 relatief hoog op kwaliteit van de dienstverlening.

Foto: Airbus

10. Jet Airways —6,20. Deze Indiase maatschappij scoort 65% voor punctualiteit, een 7 voor de kwaliteit van de dienstverlening en 5,62 punten voor de afhandeling van klachten.

Foto: REUTERS/Amit Dave

9. Aerolineas Argentinas — 6,20. De Argentijnse maatschappij scoort goed op punctualiteit (85%) en ook heel behoorlijk voor de kwaliteit van de dienstverlening (een 7), maar de 3,59 voor klachtenafhandeling haalt de totaalscore naar beneden.

Foto: Thomson Reuters

8. Iberia – 6,13. Het vlaggenschip van de Spaanse luchtvaart krijgt 84% voor punctualiteit en een 8 voor de kwaliteit van de dienstverlening. Maar met slechts 2,30 punten voor het afhandelen van klachten komt het niet hoger dan de 65e plaats op de ranglijst.

Foto: Thomson Reuters

7. Korean Air – 6,13 De Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij behaalt een score van 8 voor de kwaliteit van de dienstverlening, maar scoort zeer matig op het gebied van punctualiteit (64%) en klachtenafhandeling (3,72).

Foto: Flickr/Roger Schultz

6. Ryanair — 6,03. Deze Ierse luchtvaartmaatschappij vinden we terug op de 67ste plaats van de wereldwijde ranglijst van AirHelp. Ryanair haalt 86% voor punctualiteit, maar slechts 3,27 punten voor het afhandelen van klachten en een 6 voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Foto: pio3/Shutterstock

5. Air Mauritius – 5,99. Deze luchtvaartmaatschappij scoort een 8 voor de dienstverlening, maar de 69% voor punctualiteit en de 3,33 punten voor het afhandelen van klachten zorgt voor een povere totaalscore.

Foto: Flickr/Phillip Capper

4. Easyjet — 5,66. De Britse luchtvaartmaatschappij scoort 79% op punctualiteit en een 8 voor de kwaliteit van de dienstverlening, maar scoort met slechts 1,31 punten dramatisch bij het afhandelen van klachten.

Foto: Thomson Reuters

3. Pakistan International Airlines – 5,43. De Pakistaanse luchtvaartmaatschappij komt op 61% punctualiteit, 4,22 punten voor het afhandelen van klachten en een 6 voor de dienstverlening.

Foto: Wikimedia Commons

2. Royal Jordanian Airlines – 5,13. De Jordaanse luchtvaartmaatschappij vliegt relatief behoorlijk op tijd (83%), maar haalt de allerlaagste score (0,83) voor het afhandelen van klachten. Voor de kwaliteit van dienstverlening krijgt de maatschappij een 6.

Foto: Flickr/Gerard van der Schaaf

1. Wow Air – 5,04. Helemaal onderaan de ranglijst van AirHelp vinden we de IJslandse luchtvaartmaatschappij Wow Air. Voor punctualiteit behaalt de maatschappij nog 75%, maar daar tegenover staat een mager zesje voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Foto: Flickr/Anna Zvereva

LEES OOK: De 13 beste vliegmaatschappijen, gebaseerd op stiptheid en hoe snel ze reageren op je claim – hier staat KLM