Volgend jaar komt de tweede elektrische auto uit de EQ-serie van de Duitse autofabrikant Daimler dan eindelijk op de markt. Daarmee gaat Mercedes ook meedoen in het middensegment voor elektrische auto’s.

Het ontwerp van de Mercedes EQA werd al in 2017 aan de wereld getoond. Maar de auto zal er minder futuristisch uitzien dan het zich twee jaar geleden liet aanzien.

Daimler-baas Ola Källenius deed deze aankondiging deze week tijdens een presentatie van de nieuwe Mercedes EQA, aldus de Duitse nieuwssite t3n.de.

De nieuwe Mercedes EQA heeft een bereik tot 400 kilometer

De auto die volgend jaar op de markt verschijnt zal langer en compacter zijn dan het oorspronkelijke ontwerp van de EQA. In plaats van drie zal deze elektrische auto vijf deuren hebben. Door het dak te verhogen, is het mogelijk de batterijen in de vloer van de auto te plaatsen zonder dat er ruimte in de auto verloren gaat.

De Mercedes EQA zou met één acculading zo’n 400 kilometer kunnen rijden. De batterijen hebben een capaciteit van 60 kilowattuur. Met 10 minuten snel opladen komt daar nog eens 100 kilometer bij. Draadloos opladen is met de Mercedes EQA ook mogelijk.

De prijs van Mercedes EQA zal ongeveer 40.000 euro zijn. Dit is vergelijkbaar met de prijs van het concurrerende BMWi-model: 38.000 euro.

Daimler is van plan om tot aan 2022 tien nieuwe modellen elektrische auto's te lanceren.

ANWB voorspelt doorbraak voor elektrische auto's

Hoewel de markt voor elektrische auto’s in Nederland vooralsnog sterk gedreven wordt door zakelijk gebruik, denkt de ANWB dat particulieren komend jaar meer interesse zullen tonen voor elektrische auto’s.

Stekkerauto’s kunnen steeds langer blijven rijden op een volle batterij. Bovendien wordt het prijsverschil met benzine- en dieselauto’s kleiner en komt er een aanschafsubsidie.

Eerder maakte Business Insider een overzicht van 17 nieuwe modellen die volgend jaar op de markt komen. Tesla krijgt daarbij flink wat concurrentie van klassieke merken zoals Volkswagen, Opel, Peugeot, Honda, Mini, Kia en Hyundai.

Lees meer: