• Sociale media kunnen een grote valkuil zijn als je succesvol wilt beleggen in cryptomunten.
  • De suggesties die op sociale media worden gedaan over cryptobeleggen, zetten vaak aan tot het nemen van excessieve risico’s, blijkt uit onderzoek.
  • Cryptobeleggers worden daarbij makkelijk verblind door commentaren van influencers.
  • Lees ook: Waarom Ethereum het niet gaat winnen van de bitcoin, volgens een blockchain CEO

De Amerikaanse particuliere belegger Tiffany Fong heeft zich min of meer neergelegd bij het verlies van een klein fortuin tijdens de cryptocrash van de eerste helft van 2022. Maar ze herinnert zich nog wel de schaamte, toen ze besefte dat ze wel erg veel geld had ondergebracht bij de inmiddels omgevallen cryptobank Celsius.

Op het hoogtepunt van de markt was het vermogen dat Fong bij Celsius had gestald 200.000 dollar waard. Maar dat is ze nu waarschijnlijk kwijt.

“Het is beschamend, omdat ik al zo lang op de cryptomarkt actief ben”, zegt Fong tegen Insider. “Het was echt niet verantwoord om zoveel geld bij een gecentraliseerd platform te plaatsen, in plaats van het te bewaren in mijn eigen wallets.”

Fong is niet de enige die het schip in is gegaan met cryptobank Celsius. Veel klanten hebben geklaagd dat ze zich hebben laten leiden door verklaringen van topman Alex Mashinsky van Celsius, die telkens beweerde dat geld stallen bij zijn cryptobank veiliger was dan andere beleggingen.

“Celsius is door de heer Mashinsky gepromoot als een zeer veilige plek om je cryptovermogen te stallen. Hij herhaalde steeds dat het onderpand voor het stallen van vermogen veilig was en dat je beter met Celsius zaken kon doen dan met traditionele banken”, schrijft een voormalige klant van de cryptobank in een brief aan de rechtbank van New York.

Sociale media spelen vaak een belangrijke rol bij het promoten van cryptoprojecten, waarbij bedrijven gebruik maken van het gemeenschapsgevoel onder cryptobeleggers om nieuwe investeerders aan te trekken.

Het risico hiervan is dat beleggers ten prooi vallen aan kuddegedrag, waarbij ze financiële risico’s uit het oog verliezen. Als een cryptobedrijf waarin ze geld hebben gestoken dan omvalt, voelt dat niet alleen als een financieel verlies, maar ook als een aanslag op hun persoonlijke identiteit.

Gemeenschapsgevoel kan grote valkuil zijn voor cryptobelegger

Zelfs ervaren beleggers die al langer op de cryptomarkt actief zijn, kunnen op het verkeerde been worden gezet door cryptomarketing op sociale media. Fong voelt zich naar eigen zeggen misleid door bepaalde influencers die Celsius hebben aangeprezen op sociale media, waardoor het project meer geloofwaardigheid kreeg.

“In het begin was ik een beetje sceptisch…als het te mooi is om waar te wezen, dan is het waarschijnlijk niet waar. Maar toen dacht ik: het zijn slimme mensen, ze weten waar ze mee bezig zijn en er zijn geen problemen opgedoken. Dus laat ik ’t proberen”, geeft Fong aan.

Uit onderzoek van hoogleraar marketing Uptal Dhloki van de Rice University blijkt dat sociale druk beleggers ertoe kan aanzetten om risicovolle beslissingen te nemen, waar ze anders voor zouden terugschrikken.

“Er ontstaat vaak een gevoel dat je samen tot dezelfde groep behoort, terwijl het om mensen gaat die elkaar verder totaal niet kennen”, schetst Dhlokia tegenover Insider. “En dan ontstaat er ook een geloof dat je steun krijg van die gemeenschap van mensen die je niet goed kent, als er iets misgaat.”

De kosten van een dergelijk misplaatst geloof, kunnen zeer hoog zijn. Cryptobank Celsius moet een totaalbedrag van 4,7 miljard dollar terugbetalen aan klanten die geld hebben ingelegd. Het gaat hierbij om professionele leningen, maar ook om geld van particuliere klanten die niet meer bij hun vermogen konden toen Celsius failliet werd verklaard.

Een onderzoek uit 2021 naar de psychologische motivatie van cryptobeleggers laat zien dat cryptobeleggers bovengemiddeld worden blootgesteld aan sociale druk. Dit kan al snel leiden tot vrees om de boot te missen, ofwel FOMO (fear of missing out).

Uit data van LunarCrush, een onderzoeksbureau dat gegevens van sociale media analyseert, blijkt dat de variatie van vermeldingen van de bitcoin op sociale media een zeer sterke correlatie vertoont met koersbewegingen van de bitcoin. Dit is in iets mindere mate het geval bij Ethereum, de nummer twee op de cryptomarkt.

Foto: LunarCrush

De lokroep van crypto op sociale media wordt verder versterkt door de activiteiten van influencers uit het bedrijfsleven, die de risicoperceptie van mensen sterk kunnen beïnvloeden.

Topman Mashinsky van Celsius hield wekelijks een vraag-antwoordsessie op YouTube, waarin hij telkens de veiligheid van leenproducten van de cryptobank benadrukte.

Een ander voorbeeld is Do Kwon, de bedenker van het geflopte Terra-project. Kwon was zeer nadrukkelijk aanwezig als mediapersoonlijkheid op Twitter.

CEO’s en oprichters van cryptobedrijven die een influencer-status op sociale media nastreven, kunnen beleggers blind maken voor de potentiële risico’s van beleggingen, geeft topman Cory Klippsten van de handelsapp Swan Bitcoin aan. “Wat je bij Celsius zag, is dat de hele cryptogemeenschap werd aangemoedigd om de andere kant op te kijken, terwijl er allerlei rode vlaggen opdoken rond Mashinksy. Cryptobeleggers worden steeds verleid om zichzelf wijs te maken dat een specifiek project waar ze in hebben belegd, fantastisch is.”

LEES OOK: El Salvador heeft nog steeds plannen voor een bitcoin-obligatie, zelfs nu het land 50% op zijn crypto-investering heeft verloren