Creatief ondernemer Ron Simpson: ‘Natuurlijk gaat het weleens fout, en wat dan? Ik heb nog zoveel ideeën’

The Eclectic Gamechanger: Ron Simpson

In deze serie vertellen we de verhalen van ‘eclectic gamechangers’: ondernemers die het verschil maken op wat voor manier dan ook. Welke tegenstellingen komen zij tegen in hun leven? En zijn ze misschien daarom zo succesvol?

Wat doet Ron Simpson (36) niet? Hij begeleidde artiesten, organiseerde feesten, begon marketingbureau 24K, schreef een boek over de liefde en treedt op als public speaker. Daarnaast is deze Amsterdammer ook mede-oprichter van The Avocado Show. Wat begon als een restaurant in de Pijp werd al snel een internet sensatie en is inmiddels een succesvolle internationale franchise met 19 vestigingen in onder andere Madrid, Londen en Parijs op komst. Was dat het dan? Welnee, er is alweer een nieuw bedrijf.

COMMERCIEEL EN CREATIEF

“Ik ben een serieondernemer die creatieve ideeën omzet in succesvolle concepten. Denk aan nightlife, media, veel marketing, horeca, hospitality, educatie, mode… Als ik geen rem had, dan zou ik alleen maar creatieve dingen doen, maken, bouwen en delen. Ik vind het niet per se lastig om die balans tussen commercie en creativiteit te vinden, maar het is wel altijd een uitdaging. Het onderscheid tussen een goed of slecht concept zit erin of het je lukt om dat conflict op te lossen en op beide vlakken te winnen. Of dat je ertegenaan loopt en denkt: laat maar zitten. Ik vind creatie belangrijk genoeg om het commerciële vraagstuk op te lossen. Ik wil niet alleen maar terugkijken en denken: oh, wat hebben we een geld verdiend, maar ook wat hebben we iets vets neergezet. Wat was het leuk met het team. Wat gaan we in de toekomst doen?”

Bekijk ook de video waarin Ron tijdens een rijtraining met de Porsche Taycan meer vertelt over deze tegenstelling.

SPREKERSBUREAU EN CORONA

“Als spreker werd ik veel geboekt. Door COVID-19 is eigenlijk de hele wereld geswitched naar het digitaal streamen van events. Daar heb ik als speker geen problemen mee, maar als kijker vind ik dat nogal saai. Ik wil gewoon iemand tegenover me hebben die mij inspireert. Daarom ben ik net weer een concept gestart dat Skybox Sessions heet. Een masterclass agency waarbij mensen die waanzinnige dingen doen – dus coaches, sprekers, atleten, artiesten, wat dan ook – persoonlijke coachingsessies en workshops geven op kleine schaal, tot maximaal vier personen. Grote evenementen kunnen niet, maar één-op-één-coaching kan wel. Het is altijd mijn marketingstrategie om variabelen samen te brengen tot een unieke formule die ervoor zorgt dat het iets wordt dat je graag wil. Als ik zeg: je krijgt een marketing masterclass, in een waanzinnige skybox met uitzicht over de hele stad door een awardwinning ondernemer voor een affordable prijs, dan zijn dat allemaal triggers die waarde creëren. Dit soort combinaties probeer ik altijd te vinden.”

Item 1 of 1

VRIJ ZIJN EN ALTIJD WERKEN

“De seconde dat mijn gevoel zegt: ‘Hé, dit is interessant, doe hier iets mee, schrijf het uit’, dan doe ik dat. Andersom, als het leven zich aanbiedt, dan ga ik ook spontaan iets leuks doen. Ik droom over werk en ik werk mijn droom, een beetje. Een paar van de leukste momenten uit mijn leven hebben ook absoluut met werk te maken. Kijk naar The Avocado Show. Dat begon heel organisch met goede vriend Julien Zaal, zo van: ‘Hé, laten we samen een tentje openen’. En ging al snel naar: ‘Dit wordt wel heel groot, zullen we anders allebei ons werk stilzetten en ons hier op gaan concentreren? Ja, is goed’. Niet veel later kwam de fantastische investeerder Shawn Harris erbij en bouwden we een mooie partnership en vriendschap. Het bedrijf wordt groter en groter. Dat is natuurlijk een jongensdroom voor mij als maker, maar natuurlijk commercieel ook superinteressant.”

WORK HARD, PLAY HARD

“Op 21 december 2012 heb ik samen met een groep vrienden alles wat ik had op één dag uitgegeven. *Lacht hardop* Dat was fantastisch. Volgens de Maya-kalender zou die dag de wereld vergaan. Natuurlijk is het makkelijk praten over geld als je er geen stress over hebt. Maar ik heb wel de instelling: als je weet met welke omstandigheden je comfortabel bent en waar je écht oprecht gelukkig van wordt – niet waarvan je dénkt echt gelukkig te worden – dan moet je dat bereiken. Voor de rest wil ik vrijheid. Dat hoeft niet groots te zijn. Ik ben weleens wakker geworden met zin in een croissant en avontuur. Dan wil ik gewoon meteen naar Parijs kunnen. Who cares! Het gaat om de vrijheid dat je iets kunt bedenken – en iedereen kan zoiets bedenken – en het gewoon te doen. Doe het gewoon! Als je toch 21 maaltijden in de week eet, doe dat dan wat vaker met vrienden en mensen met een goed verhaal. Als ik nu hard werk, wil ik ook nu genieten.”

'Ik ben niet bang in het ondernemerschap. Door corona is nu juist creativiteit nodig'

SUCCES VOOR OUDERE EN JONGERE GENERATIE

“Vroeger werkte je je hele leven en bij je pensioen kocht je pas een Porsche. Het was bijna een eindhalteprestatie. Mijn generatie – en die na mij – wordt iets jonger succesvol. Ik vind het tof om te zien hoe een merk als Porsche ook die groep aanspreekt. Als jongetje droomde ik van een supercar. Maar hoe meer ik onderneem, hoe meer ik me ook bezighoud met duurzaamheid. In de Taycan blijven het concept en de vrijheid van Porsche behouden, maar tegelijk past hij ook bij mijn waardes van nu. Porsche weet dus de eindstatuswaarde te behouden, maar tegelijkertijd ook een antwoord te geven op elektrisch rijden, dagelijks rijden, familie-auto’s, noem maar op. Ze zijn op mijn generatie ingesprongen en gaan luisteren naar hun behoeftes. Dat vind ik tof. Hoe kun je zoiets unieks en speciaals elke dag rijden? Dat is toch top. Levensgenieten noem ik dat. Nog even hard werken en dan komt die droom hopelijk uit.”

ONDERNEMEN EN ANGST

“Ik was nooit echt van plan om een keten van avocadorestaurants te beginnen, of een inspiratieschool op de bovenste verdieping van The Student Hotel. Dat zijn dingen die ik bedenk omdat ik een bepaalde spark van een plek of levensverhaal krijg. Ik ben niet bang in het ondernemerschap. Door corona is nu voor alles juist creativiteit nodig. Stel dat niemand gaat reageren op mijn nieuwe bedrijf… Natuurlijk gaat het weleens fout, en wat dan? Ik heb nog zoveel ideeën. Als het ene niet lukt, dan komt er wel weer iets anders. Creatief kansen nemen, is niet superkostbaar. Het grootste risico tot nu toe was het restaurant openen. Jezelf als coach neerzetten? Daar moet je wat content omheen maken, maar als dat niet lukt dan raak je niet je huis kwijt. Ik ben bereid dingen te doen waarvan ik niet zeker weet of het gaat lukken, omdat ik niet bang ben om een deuk in mijn ego op te lopen.”

De Porsche Taycan brengt het beste van twee werelden samen en is een super sportscar én een daily driver. Meer weten over de Porsche Taycan? Vraag hier meer informatie aan.