• Viroloog Anthony Fauci die de regering Trump adviseert in de coronapandemie, vult zijn dieet aan met vitamine C en D.
  • Maar dat is niet per se zijn advies voor het publiek in het algemeen. Hij raadt mensen aan goed te slapen, gezond te eten en stress te vermijden.
  • Dit zijn volgens hem de drie beste manieren om het immuunsysteem sterk te houden.
  • “Dat is veel gezonder dan supplementen of iets dergelijks te slikken”, zei hij.

“Als mensen een gram of wat aan vitamine C willen innemen, dan is dat prima”, zei Fauci destijds. In sommige hoeken van het internet dook achterdocht op: Weet Fauci iets wat wij niet weten, klonk het. Houdt hij het ei van Columbus in de coronapandemie verborgen voor het grote publiek?

De viroloog zei echter niet dat mensen nu vitaminen moeten slikken en hij zei ook niet dat je met de inname van supplementen niet ziek kan worden. Hij legde uit dat hij slechts een vraag beantwoorde.

“Mensen vroegen welke vitamines ik neem en dat heb ik geprobeerd uit te leggen”, zei de viroloog.

Als je het hem vraagt, zal Fauci zonder enige aarzeling zeggen dat de beste manier om de pandemie in toom te houden, de maatregelen zijn die hij eindeloos heeft aangeraden: handen wassen, een mondkapje dragen en afstand houden.

Het kan voor sommige mensen zinnig zijn om ook wat extra vitamine D in te nemen.

‘Er zijn stevige aanwijzingen dat je met een laag vitamine D-niveau, een grotere kans hebt om geïnfecteerd te raken’

Fauci Baseball
Fauci tijdens baseball. Rob Carr/Staff/Getty Images

“Mensen die niet vaak in de zon komen, hebben soms een tekort aan vitamine D – mijn vitamine D-gehalte was over het algemeen laag”, legde Fauci uit. “Dus ik begon met het slikken van vitamine D-supplementen en nu is mijn vitamine D-niveau normaal.”

Dankzij veel wetenschappelijk onderzoek weten we dat een vitamine D-tekort groter risico op infectie kan opleveren. Deze bevinding is opnieuw waar gebleken tijdens de coronapandemie.

Lees ook op Business Insider

“Er zijn stevige aanwijzingen dat als je een laag vitamine D-niveau hebt, je meer kans hebt om geïnfecteerd te raken als infecties rondwaren”, zei Fauci. “Deze onderzoeksgegevens zijn behoorlijk goed.”

Naast het verminderen van ontstekingen in het lichaam, helpt vitamine D ons ook om calcium te absorberen, waardoor botten gezond en sterk blijven. Het is dus goed voor mensen van alle leeftijden en kleuren om ervoor te zorgen dat ze genoeg vitamine D krijgen.

Dit betekent niet dat iedereen naar de drogist moet rennen om multivitaminen in te slaan. De meeste gezondheidsexperts die hun vak verstaan, zijn het erover eens dat dit vrijwel nutteloze pillen zijn.

“Als je het hebt over meerdere multivitaminen, en de kruiden en de dingen die mensen doen om zogenaamd hun ‘immuunsysteem te versterken’, dan verhoogt dat de immuniteit niet echt”, stelde Fauci. “Het heeft misschien een beter placebo-effect dan al het andere.”

Je kunt de benodigde vitamine C uit 150 gram aardbeien halen

panzanella salad
From_my_point_of_view/Getty Images

Vitamine C is net als vitamine D, een krachtige voedingsstof. Het helpt ons lichaam ijzer op te nemen.

Maar de hoeveelheid van 1000 milligram die Fauci noemde, is misschien wat hoog voor de meeste mensen, zeker als je iedere dag wat fruit en groenten eet en niet alleen pizza naar binnen werkt tijdens de lunch.

Zowel het Amerikaanse medisch centrum Mayo Clinic als Harvard Health, suggereren dat een meer gematigde doses van rond de 100 milligram aan vitamine C per dag voldoende zijn voor de meeste mensen. Hoewel de experts het erover eens zijn dan hoeveelheden onder de 2000 milligram per dag geen kwaad kunnen.

Het komt erop neer dat je de benodigde vitamine C kunt halen uit 150 gram aardbeien, of een paar handen rauwe, groene paprika of 300 gram gekookte boerenkool.

Onderzoekers in China hebben onlangs uitgeprobeerd of de inname van hoge doses vitamine C kan helpen een infectie met het coronavirus te bestrijden, maar de resultaten zijn nog niet overtuigend.

De meesten van ons, die een redelijke hoeveelheid verse producten eten en regelmatig in de zon komen, krijgen waarschijnlijk voldoende vitaminen binnen. Mocht je toch bezorgd zijn, dan kun je altijd je huisarts raadplegen.

Wil je toch meer doen om een infectie te voorkomen, dan is het innemen van vitaminen wetenschappelijk gezien niet de manier.

“Als je echt je immuunsysteem optimaal wil laten functioneren, dan zijn er dingen die je kan doen die normaal zijn om te doen”, zei Fauci.

Dit is Fauci’s top 3 immuniteitstips:

  1. “Zorg dat je een redelijke hoeveelheid slaap krijgt”
    Voor de meesten van ons geldt zeven tot acht uur op één oor per nacht.
  2. “Eet gezond”
    Al die vitaminerijke fruit en groenten die hierboven zijn genoemd, helpen. Over het algemeen is een dieet in mediterrane stijl, rijk aan groenten, olijfolie, volle granen, vis en wat fruit, een goed begin.
  3. “Probeer ernstige stress te vermijden of te verlichten”
    “We weten dat stress het immuunsysteem kan beïnvloeden”, zegt Fauci. Enkele van de beste en eenvoudigste manieren om stress tegen te gaan, zijn volgens de wetenschap: regelmatig sporten, proberen te mediteren, oefenen met diep ademhalen, ontspannen in een warm bad of tijdens een massage, naar muziek luisteren, tijd alleen doorbrengen of met je hond of favoriete persoon.

“Dit is veel gezonder dan vitaminen of iets dergelijks innemen”, zei Fauci over zijn drie tips.

Lees meer over de bestrijding van het coronavirus: