Bedrijven zetten zich schrap om de coronacrisis te overleven en besparen op personeel en lonen, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Willis Towers Watson.

Werkgevers nemen geen nieuwe mensen aan en bevriezen de lonen in 2020 of verlagen deze zelfs.

Veel bedrijven laten het bonusbeleid wel intact. Waarschijnlijk om hun essentiële medewerkers te behouden.

De maatregelen “beschermen bestaande banen”, maar werkgevers moeten er daarmee wel alles aan doen om hun personeel gemotiveerd en betrokken te houden.

Nederlandse bedrijven zetten zich schrap om de coronacrisis te overleven. Ze besparen op personeel en lonen, maar de meeste bedrijven behouden het huidige bonusbeleid.

Dat lijkt uit onderzoek van adviesbureau Willis Towers Watson onder werkgevers in Europa, waaronder 109 Nederlandse respondenten.

Daaruit komt naar voren dat ruim de helft (51 procent) van de Nederlandse bedrijven in 2020 geen nieuwe mensen aanneemt. 10 procent van de werkgevers had al personeel ontslagen, terwijl 8 procent dit van plan is te doen.

Van de verschillende groepen zegt 5 procent van de werkgevers zeer waarschijnlijk “professionals” en medewerkers in “business support” te ontslaan in de komende drie maanden.

Bedrijven houden de hand op de knip wat betreft lonen, deze zijn bij 17 procent van de werkgevers voor de rest van 2020 bevroren. In totaal verlaagt of vertraagt 21 procent loonsverhogingen, terwijl 17 procent dit overweegt.

Bij de meeste bedrijven (59 procent) blijft het bonusbeleid wel intact. Volgens Willis Towers Watson suggereert dit dat bedrijven essentiële, goed presterende medewerkers willen blijven belonen en behouden. Bijna een op de vijf bedrijven (17 procent) heeft de bonusopbouw wel verlaagd of is van plan deze te verminderen.

Willis Towers Watson wijst erop dat maatregelen als het verlagen en bevriezen van lonen bestaande banen beschermt. Ze gaan echter ook gepaard met het risico dat werknemers minder gemotiveerd of betrokken raken.

Volgens het adviesbureau is personeel betrokken en productief houden nu belangrijker dan ooit. Werkgevers moeten dat doen door "essentiële instrumenten en middelen in te zetten om het werk gedaan te krijgen en richting te geven". Ook is het belangrijk om werknemers te motiveren en te inspireren.

Lees meer: