Nederlandse consumenten zijn voor het eerst in jaren weer een beetje depressief. Onduidelijk is echter nog of dat ook leidt tot lagere uitgaven.

Het vertrouwen van consumenten is voor het eerst in vier jaar tijd negatief. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekend. Zowel het oordeel over het economische klimaat als de koopbereidheid verslechterde iets.

Het consumentenvertrouwen komt in februari uit op min 2, het laagste peil na februari 2015. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41.

Met min 2 ligt het consumentenvertrouwen nog wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op min 3 staat. Ofwel: dat consumenten een beetje somberen is niet heel ongewoon.

Grote vraag is wat de invloed zal zijn van bijvoorbeeld de verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent en stijgende energieprijzen op het uitgavenpatroon van consumenten.

Uit gegevens over de consumptie van huishoudens in december blijkt dat consumenten in de laatste maand van vorig jaar 2,3 procent meer uitgaven vergeleken met een jaar eerder. Er werd vooral meer geld besteed aan voeding en auto's.

De groei  van de consumentenbestedingen was hetzelfde als in november. Volgens de zogeheten consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie in februari minder gunstig dan in december. Op het moment dat de consumentenuitgaven daadwerkelijk minder hard groeien, heeft dit ook invloed op de economische groei.

LEES OOK: Albert Heijn doopt ‘goedkoopjes’ om tot ‘prijsfavorieten’, maar dat zijn er wel bijna 150 minder