Schaakrobot Deep Blue won in 1997 al van schaaklegende Gary Kasparov, maar het in Azië razendpopulaire Go werd altijd als veel te complex gezien voor een computer. Maar nu heeft Googles AlphaGo ook wereldkampioen Lee Se-dol verslagen.

De overwinning kwam als een kleine verrassing, hoewel de computer in oktober ook al de Europees kampioen versloeg. Dat was jarenlang voor onmogelijk gehouden. Bij schaken is het aantal opties namelijk relatief beperkt, waardoor het makkelijker is om de computer te programmeren. Bij Go zijn er eindeloos meer opties.

Bij Go moeten spelers een zo groot mogelijk oppervlak van het speelbord te veroveren. Het bord bestaat uit vlakken, en op elke hoek van het vlak mag de speler een steen leggen. De bedoeling is dan om een ‘muur’ om de vlakken heen te bouwen. Wie op het eind de meeste kruispunten binnen zijn muren heeft liggen, wint het spel. Lees op Wikipedia de uitgebreide spelregels.

Spannende strijd

De strijd tussen de computer AlphaGo en de Zuid-Koreaanse wereldkampioen Lee was razend spannend, zo schrijft de BBC. Lee leek de pot lange tijd te gaan winnen, maar in de laatste twintig minuten trok AlphaGo de wedstrijd toch naar zich toe.

De wedstrijd wordt gezien als een belangrijk ijkpunt in hoe ver de techniek is in kunstmatige intelligentie. Dat AlphaGo nu wint, wordt door een van zijn ontwikkelaars vergeleken met de landing op de maan.

Nog vier potjes

Toch heeft de computer nog niet helemaal van Lee gewonnen. In totaal worden er namelijk vijf potjes gespeeld. Maar het is maar de vraag of Lee de volgende spelletjes wel kan winnen.

De computer slaat namelijk de patronen van elk potje dat hij speelt op, en gebruikt die in de volgende wedstrijden. De computer leert kortom elk potje dat hij speelt, en wordt met letterlijk elke wedstrijd beter. Inmiddels heeft AlphaGo al miljoenen potjes gespeeld.

Daarnaast vindt wereldkampioen Lee het niet fijn om tegen een computer te spelen, zo vertelde hij tegen de BBC. “Het is heel anders om tegen een machine te spelen”, aldus Lee. “Normaal kun je inschatten hoe een tegenstander zich voelt, door zijn ademhaling. Dan besluit je vaak een bepaalde zet te doen vanwege de reactie van degene tegen wie je speelt. Met een machine kan dat niet.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl