Coca-Cola, dat met een iconisch logo en een geheim recept al meer dan een eeuw door monden over de hele wereld vloeit, komt voor het eerst met een alcoholisch drankje.

Het frisdrankbedrijf is van plan een chu-hi te lanceren in Japan, zo meldt The Financial Times. Chu-hi is een lokale drank, een soort cocktail van koolzuurhoudend water, een aroma van bijvoorbeeld perzik of citroen en de gedistilleerde drank shōchū.

Shōchū kan uit veel ingrediënten bestaan, zoals rijst, bruine suiker en zoete aardappel. Het bevat tussen de 25 en 45 procent alcohol.

Chu-hi is de eerste alcoholische drank die Coca-Cola lanceert in zijn 126-jarige geschiedenis. “Dit is een voorbeeld van hoe we mogelijkheden buiten onze kernactiviteiten blijven verkennen”, zei Jorge Garduño, topman van Coca-Cola Japan op de website van het bedrijf. Hij noemt het ‘een bescheiden experiment voor een bepaald deel van Coca-Cola’s markt’.

“Ik denk niet dat mensen moeten verwachten dat Coca-Cola dezelfde stappen zet over de hele wereld”, voegde Garduño toe.

Coca-Cola worstelt met dalende verkopen over de hele wereld. Consumenten laten steeds vaker suikerrijke frisdranken staan en kiezen voor gezondere alternatieven.

LEES OOK: Drie veelgemaakte fouten bij het kopen en drinken van whisky

Lees ook op Business Insider