Het cijferseizoen voor beursgenoteerde bedrijven is in volle gang, waarbij alles in het teken staat van de coronacrisis.

Heineken durft het vanwege de onzekerheid over de duur van de corona-uitbraak niet aan om een financiële prognose te geven voor 2020.

PostNL ziet de bezorging van pakketjes explosief groeien.

Beursgenoteerde bedrijven brengen in juli en augustus de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar naar buiten. Die pakken vaak heel verschillend uit, afhankelijk van de impact van de coronacrisis op specifieke sectoren.

Beleggers zijn vooral benieuwd naar inschattingen over de gevolgen van de coronacrisis voor de omzet in winst in de rest van 2020.

Maandag presenteerden bierbrouwer Heineken en post-en pakjesbezorger PostNL de resultaten over de eerste helft van 2020. Ook bij deze twee bedrijven is het contrast groot.

Heineken: geen prognose door onzekerheid over coronacrisis

Heineken ziet sinds het dieptepunt van de coronacrisis in april een licht herstel optreden. De bierbrouwer noemt de situatie rond het coronavirus echter nog altijd “beweeglijk en onzeker”. Heineken bevestigde de voorlopige cijfers die het bedrijf vorige maand over het eerste halfjaar bekendmaakte. Daarin leed het bedrijf een verlies, vooral omdat de horeca in veel belangrijke markten getroffen werd.

Het nettoverlies van Heineken bedroeg 297 miljoen euro, iets minder dan de ongeveer 300 miljoen euro uit de voorlopige cijfers. De omzet daalde op autonome basis met 16,4 procent tot 9,2 miljard euro. Het bedrijf verkocht niet alleen minder bier, maar in doorsnee ook tegen een lagere prijs. De biervolumes daalden met 11,5 procent.

Vanwege de onzekerheden trok Heineken eerder al zijn verwachting voor het hele jaar in. Ook nu geeft de brouwer nog geen verwachting. Sowieso is de verkoop aan de horecasector zwaarder getroffen dan de bierverkoop via winkels.

Een tak van Heineken die wel hard groeide was de directe levering aan consumenten. De Europese bierwebwinkel Beerwulf trok in de eerste zes maanden 3 miljoen bezoekers waarvan de helft nieuw was.

Het vergelijkbare Six 2 Go in Mexico kreeg in het eerste halfjaar tien keer zo veel bestellingen te verwerken als in heel 2019. Ook de verkoop van thuistapsystemen verdubbelde tijdens de lockdown.

Heineken heeft de afgelopen maanden 3 miljard euro extra financiële ruimte geregeld door de uitgifte van nieuwe obligaties en staat er naar eigen zeggen financieel goed voor. Het bedrijf schrapt wel het interimdividend.

PostNL: drukte bij bezorgen online bestellingen

PostNL heeft in het tweede kwartaal een hogere omzet en winst behaald, geholpen door de coronacrisis. Door de virusuitbraak en de maatregelen om verspreiding ervan tegen te gaan bestelden mensen vaker online en had het post- en pakketbedrijf het drukker met het afleveren van pakketjes aan huis.

De totale omzet van PostNL bedroeg 789 miljoen euro tegenover 681 miljoen euro een jaar eerder.

Bij de pakkettendivisie steeg de omzet maar liefst met bijna een kwart naar 516 miljoen euro. De genormaliseerde winst van PostNL kwam uit op 54 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 39 miljoen euro.

Bij de postdivisie zag PostNL het volume juist dalen, met 16 procent. Hoewel mensen in het eerste kwartaal aanzienlijk meer wenskaarten aan familie en vrienden stuurden, was de verzonden post in het tweede kwartaal minder, met name omdat veel bedrijven de afgelopen periode besloten mailings uit te stellen.

Voor heel het jaar gaat het bedrijf nog steeds uit van een bedrijfsresultaat sterk boven de 110 miljoen tot 130 miljoen euro, zoals het eerder voorspelde bij een handelsupdate in juni. "Hoewel de onzekerheid rond de wereldwijde impact van de pandemie lijkt toe te nemen, hebben we vertrouwen in ons vermogen om een zeer solide prestatie voor heel 2020 neer te kunnen zetten", zegt topvrouw Herna Verhagen van PostNL.

LEES OOK: Nog eens duizenden ontslagen dreigen bij KLM, dat de omzet met 75% zag kelderen in het tweede kwartaal