Energiegigant Shell, bierbrouwer Heineken, luchtvaartmaatschappij KLM en zorgtechbedrijf Philips zijn stuk voor stuk Nederlandse multinationals met een wereldwijde uitstraling. Als je als Nederlander in het buitenland vertoeft en één van deze namen noemt, is de kans vrij groot dat je (buitenlandse) gesprekspartner weet over wie je het hebt.

Maar hoe zit het eigenlijk met de merkperceptie van de grote vier?

Adviesbureau Adwired houdt bij welk commentaar merken krijgen op sociale media en maakt daar classificaties van, met grosso modo een tweedeling tussen positieve reacties (value drivers) en negatieve reacties (risk drivers).

Databureau Statista heeft voor Business Insider Nederland een infographic gemaakt op basis van de gegevens van Adwired, waar de wereldwijde perceptie van Shell, Heineken, Philips en KLM op sociale media is vergeleken.

In de onderstaande grafiek zijn drie categorieën uitgelicht: kwaliteit, betrouwbaarheid en populariteit.

(klik voor uitvergroting)

Te zien is dat bij alle vier de merken de blauwe balken (value drivers) een stuk  groter zijn dan de oranje balken (risk drivers). Ofwel: het positieve commentaar overheerst bij de vier Nederlandse multinationals.

Wel zijn er accentverschillen. Philips wordt duidelijk het meest geassocieerd met ‘kwaliteit’, terwijl Heineken het sterkst scoort op ‘populariteit’.

Bij Shell is het beeld gemengd. Op ‘kwaliteit’ krijgt het olie- en gasconcern na Philips de meeste positieve commentaren. Maar bij ‘verantwoordelijkheid’ heeft Shell met 1,7 procent relatief veel negatieve commentaren. Dat laatste hangt ongetwijfeld samen met de lastige positie die Shell inneemt als olie- en gasproducent in het debat over duurzaamheid en klimaatverandering.

Lees ook: