Buitenlandse bedrijven als Volkswagen en General Motors beheersen de Chinese automarkt, maar de eerste scheurtjes in hun hegemonie duiken inmiddels op.

De Chinese overheid doet er alles aan om de eigen automakers te bevoordelen. Buitenlandse autobouwers mogen niet zelfstandig in het land auto’s bouwen, maar moeten dat doen in fabrieken die minstens voor de helft eigenaar zijn van een Chinees bedrijf. Kunnen ze fijn meekijken in de keuken.

En toch lukt het Chinese bedrijven als BYD en Great Wall  Automotive niet echt om een deuk in een pakje boter te slaan op de Chinese automarkt, met bijna 19 miljoen verkochte exemplaren in 2014 de grootste automarkt ter wereld.

Volkswagen is met 20 procent van alle verkochte personenauto’s met afstand marktleider, gevolgd door Koreaanse, Japanse en Amerikaanse merken.

In China worden vooral vele sedans verkocht. De voorkeur gaat daarbij nog altijd uit naar Volkswagen, Buick (GM), Ford of desnoods een Hyundai of Toyota.

Vraag naar SUV’s groeit exponentieel

Maar de SUV is in de Volksrepubliek aan een opmars bezig, zo meldt persbureau Reuters vrijdag. En dan niet de luxe-SUV’s, maar juist de fors goedkopere exemplaren.

De Chinese autobedrijven, Geely, BYD en Great Wall voorop, hebben zich de afgelopen jaren bij gebrek aan succes op de markt voor auto’s met een kofferbak gestort op de markt voor goedkope SUV’s. En met succes: in de top tien best verkochte SUV’s staan in het eerste kwartaal van dit jaar maar liefste acht Chinese producten, tegen eentje twee jaar geleden, schrijft Reuters.

Het zijn geen auto’s die kopers in West-Europa zouden willen kopen, maar in China zijn ze een schot in de roos: kwalitatief goed genoeg en vooral niet te duur.

In 2014 werden er 3,8 miljoen SUV’s verkocht, dertig procent meer dan in 2013, terwijl de markt als geheel ‘maar’ met 10 procent is gegroeid.  Als de buitenlandse merken er niet in slagen snel goedkope SUV’s de Chinese markt op te slingeren, dan lijken de Chinese fabrikanten eindelijk serieuze spelers te worden op hun eigen markt.

Volkswagen heeft probleem

De plotselinge populariteit van SUV’s op de Chinese markt lijkt vooral een probleem voor marktleider Volkswagen. General Motors en Toyota zijn zeer succesvolle SUV-bouwers, Volkswagen minder.

In Europa verkopen de Volkswagen Toureg en Tiguan, de Audi Q3 en de Porsche Macan nog wel aardig (Porsche en Audi behoren beiden tot het VW-concern), maar in de VS – de SUV-markt bij uitstek – lukt het maar niet om voet aan de grond te krijgen.

Lees ook

Hoezo Duits? Een derde van alle Volkswagens wordt verkocht in China

Waarom Tesla, Facebook en McDonald’s nooit kunnen winnen in China

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl