Een keiharde dip in de verkoop van instant noedels in China. De reden? Het platteland wordt rijker, waardoor migratie naar de stad veel minder aantrekkelijk is voor de Chinees. Dat meldt de door de Chinese staat gerunde krant de Global Times deze week.

Verkoop instant noedels

De cijfers liegen er niet om: volgens de World Instant Noodles Association werden er in China en Hongkong in 2013 nog ruim 46 miljard pakketten met noedels verkocht. In 2016 is dat aantal met acht miljard stuks gedaald tot 38,5 miljard. Eén grote fabrikant maakte hierdoor 25 procent minder winst.

De redenen voor deze neerwaartse spiraal zijn divers: in Chinese steden zijn bezorgdiensten in opkomst met alternatieve maaltijden. Maar ingrijpender is het feit dat het Chinese platteland economisch harder groeit dan de stad.

Volgens Zhang Xin, hoogleraar economie aan de Universiteit van Tongji, verhuizen er veel minder laagbetaalde plattelandsmigranten naar de stad. Zij zijn de belangrijkste afnemers van instant noedels. De migratie van het platteland naar Chinese steden daalde de afgelopen jaren fors: van 5,2 procent van de bevolking in 2010, tot een half procent in 2016.

Drone-bezorging

De aantrekkingskracht van de stad neemt af voor plattelandsbewoners en er zijn zelfs migranten die terugkeren naar hun geboortestreek. Dat komt omdat het gemiddelde inkomen op het platteland de afgelopen zeven jaar sterk is toegenomen.

Tegen 2020 hoopt China de gemiddelde lonen te hebben verdubbeld ten opzichte van 2010. Grote technologiebedrijven zoals Alibaba en JD spelen in op de economische groei door hun producten met behulp van drones naar het Chinese platteland te brengen. Zo wil JD in het zuidwesten van China maar liefst 185 dronevliegvelden gaan bouwen, meldde Business Insider eerder.

Hogesnelheidslijnen

A railway employee stands next to a high speed train at Beijing south railway station on August 11, 2011.

Bron: een spoorwegbeambte staat bij een hogesnelheidslijn bij Beijing (Peter Parks/AFP/Getty Images).

Ook de komst van meer hogesnelheidslijnen in China heeft geleid tot minder migratie. In China was het normaal dat forenzen een zeer lange terugreis hadden naar hun geboorteplaats.

Door de bouw van het grootste netwerk voor hogesnelheidstreinen ter wereld is de reistijd sterk verminderd. Met als gevolg: veel lagere verkopen van instant noedels voor reizigers onderweg.