GrandVision neemt online-opticien Charlie Temple over. Dat maakte het moederconcern van optiekketens als EyeWish en Pearle maandag bekend. Financiële details werden niet gemeld.

Charlie Temple, dat brillen met glazen op sterkte aanbiedt met een lage prijs en een dag na de bestelling levert, werd in 2016 opgericht in Delft. Het zal blijven opereren als onafhankelijk merk, maar kan volgens GrandVision profiteren van onder meer de lokale en wereldwijde kostenvoordelen van het nieuwe moederconcern.

Het bestuur van Charlie Temple blijft ongewijzigd en oprichter Leon Planken blijft de topman. Bij het bedrijf werken zo’n 40 mensen.

Bril voor zijn 2-jarige zoontje

Planken kreeg het idee voor Charlie Temple nadat hij in 2014 een bril moest kopen voor zijn zoontje, dat toen twee jaar oud was. Hij was verbaasd dat het meer dan twee weken duurde om de bril te maken en vond ook de prijs erg hoog.

Om daar wat aan te veranderen, begon Charlie Temple bijna alles zelf te doen.

“Van het ontwerpen van monturen tot het slijpen van de glazen in ons eigen glasatelier. We houden de glazen en monturen op voorraad in Delft, waardoor we next-day delivery kunnen bieden”, zei chief commercial officer Kashifa Suddle zei afgelopen zomer tegen Twinkle.

Brillen goedkoop en snel leveren

Door de productie in eigen handen te houden, alleen online te verkopen en geen oogmetingen aan te bieden, lukt het Charlie Temple om brillen goedkoop te houden en snel te leveren. Consumenten hebben er voor 25 euro een bril op sterkte. Bij reguliere opticiens zijn klanten al snel het dubbele kwijt.

Lees ook op Business Insider

Volgens Suddle bedacht Charlie Temple een nieuw businessmodel in een markt waarin de gevestigde orde, zoals Pearle en EyeWish, jarenlang een blinde vlek voor innovatie hebben gehad.

“Inmiddels is wel zo’n beetje bewezen dat dezelfde kwaliteit voor veel minder kan worden geboden”, zei ze tegen Twinkle. “Glazen zijn gewoon echt niet duur. Daarbij komt dat de consumenten steeds mondiger zijn geworden. Het online aandeel in deze markt ligt nu tussen de 5 en de 10 procent, het zal de komende jaren verder groeien.”

GrandVision is in 44 landen actief

Voor GrandVision is Charlie Temple niet de eerste overname in de onlinewereld. Het bedrijf is in 44 landen actief en heeft in de afgelopen jaren vooral door overnames de online positie versterkt. Zo nam het in 2017 nog het bedrijf Zonnebrillen.com over.

De CEO van GrandVision Benelux, Leo van Welij, zei toen: “Door onze online positie te versterken willen we een boost geven aan de hele organisatie.”

Over vijf jaar moeten de onlineverkopen 10 procent van de omzet van GrandVision uitmaken en goed zijn voor ongeveer een derde van de groei.

LEES OOK: De Delftse startup GeoPhy krijgt $33 miljoen om vastgoed te waarderen met AI – toch is er volgens de 35-jarige CEO nog toekomst voor taxateurs