Het Britse modehuis Burberry heeft donderdag aangekondigd luxe mondkapjes op de markt te brengen.

Ze zijn nog niet beschikbaar, maar het mondkapje staat wel op de Britse website van Burberry met de mededeling ‘coming soon’. Prijs: 90 pond, omgerekend 100 euro.

Burberry is het eerste grote modehuis dat mondkapjes als mode-item op de markt brengt.

Van elk verkocht mondkapje gaat 20 procent van de verkoopprijs naar een coronafonds dat door Burberry is opgericht.

Burberry is officieel het eerste luxemerk dat een collectie high-end mondkapjes op de markt brengt.

Het modehuis kondigde het luxe mondkapje afgelopen donderdag aan, maar maakte nog niet bekend wanneer het beschikbaar is voor het publiek.

Burberry zegt dat de mondkapjes duurzaam geproduceerd zijn en gemaakt van overtollige stof die “verbeterd is met een antibacteriële technologie”, schreef het Britse dagblad The Guardian.

Het masker staat met de mededeling ‘coming soon’ al op de Britse website van Burberry voor 90 pond, omgerekend 100 euro.

De lichtblauwe versie van het mondkapje. Bron: Burberry
De lichtblauwe versie van het mondkapje. Bron: Burberry

Eerder produceerde Burberry al persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes en ziekenhuistoga's, in de fabriek waar het zijn beroemde trenchcoats maakt, schreef Business Insider in april.

Het merk heeft ook het Burberry Foundation COVID-19 Community Fund opgericht, dat zorgmedewerkers en anderen helpt die getroffen zijn door de uitbraak van het coronavirus. Ook doneert het fonds aan onderzoeken naar een coronavaccin.

Burberry is niet het enige modehuis dat de helpende hand heeft toegestoken in de coronapandemie. Ook Gucci, Versace, Chanel en Louis Vuitton hebben behoorlijke donaties gedaan aan de bestrijding van het coronavirus in Europa.

Sinds april hebben verschillende kleine, jonge, onafhankelijke merken prijzige mondkapjes als mode-item op de markt gebracht, schreef INSIDER eerder. Maar de gevestigde orde van luxemerken bleef hiervan weg, tot nu toe dus.

Burberry's mondkapje is straks verkrijgbaar in twee kleuren: uiteraard het beige waar het merk om bekendstaat, en lichtblauw.

Elk masker komt met een kleine etui, waarin je het veilig kan opbergen en meenemen. Het merk doneert ook 20 procent van de verkoopprijs van elk mondkapje aan het Burberry Foundation COVID-19 Community Fund.

LEES OOK: De kans is groot dat je toch voor langere tijd immuun wordt, als je besmet raakt met het coronavirus