Het gaat niet goed met de buitenlandse avonturen van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Zo oogst het staatsbedrijf tegenvallende resultaten in het Verenigd Koninkrijk, waar het voor twee van de drie Britse treinconcessies een min in de boeken moest optekenen.

Dit schrijft het Financieele Dagblad maandag, op basis van gedeponeerde jaarstukken.

De exploitatie van het Nederlandse spoor is weinig winstgevend, dus wil de NS wil groei halen uit de omringende landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. En dat is lastig, zo ontdekt NS nu.

De grootste aderlating voor het afgelopen boekjaar is Scotrail, dat over het Schotse spoor gaat. Daar bedroeg het verlies 15,1 miljoen pond (omgerekend 17,1 miljoen euro).

Op Greater Anglia, dat het treinverkeer van Londen naar Zuidoost-Engeland beheert, verloor de NS 2,5 miljoen pond (omgerekend 2,8 miljoen euro).

Door de belabberde resultaten voldeed NS-dochter Abellio voor de Greater Anglia-concessie niet meer aan de door de Britse overheid ingestelde liquiditeitsnorm. De NS moest tweemaal een bijstorting doen van respectievelijk 18 miljoen pond (omgerekend 20,3 miljoen euro) en 30 miljoen pond (34 miljoen euro).

Kritiek op buitenlandse avonturen NS

Het nieuws is met zure gezichten in de Kamer ontvangen. PvdA-Kamerlid Henk Nijboer, die al langer grote vraagtekens zet bij de buitenlandse expansie van NS, zegt tegen het FD dat de NS "niets te zoeken heeft" in het buitenland.

Maar ook: "De belastingbetaler heeft aandelen in de NS. Ik vind het gewoon geen taak van de belastingbetaler om te beleggen in buitenlandse concurrerende spoordiensten. Houd op met die buitenlandse avonturen".

Volgens de NS zijn er tegenvallers, maar de spoorexploitant zet kanttekeningen bij de risico’s. Financieel directeur Bert Groenewegen van NS stelt dat de bijstortingen gezien moeten worden als leningen van het moederconcern aan het dochterbedrijf.

"Daarover wordt 8 procent rente betaald en er is geen reden te veronderstellen dat het geld aan het eind van de concessie niet kan worden terugbetaald", zegt Groenewegen tegen het FD.

Lees het hele verslag van de perikelen bij de NS bij Het Financieele Dagblad (€) »