Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


Post- en pakketbezorger PostNL heeft last van de aanpassing van de btw-regels voor kleine goederen van buiten de EU.

Voor pakketjes die van buiten de Europese Unie komen, moet sinds 1 juli ook btw worden betaald. Voorheen gold een vrijstelling voor pakketjes met een waarde tot en met 22 euro.

Volgens topvrouw Herna Verhagen van PostNL heeft de btw-aanpassing een “sterkere tijdelijke negatieve impact” op de internationale volumes bij zowel post- als pakketbezorging dan voorzien.

Post- en pakketbezorger PostNL merkt de aanpassing van de btw-regels voor kleine goederen van buiten de EU. Volgens topvrouw Herna Verhagen had dat een “sterkere tijdelijke negatieve impact” op de internationale volumes bij zowel post- als pakketbezorging dan voorzien, meldt ze in een toelichting op de cijfers over het derde kwartaal. Zowel internationale pakketten als internationale post werd minder vaak verstuurd.

Voor pakketjes die van buiten de Europese Unie komen, moet sinds 1 juli ook btw worden betaald. Daarmee werden pakjes van populaire webshops als AliExpress en Wish in één klap een stuk duurder. Tot 1 juli waren bestellingen van onder de 22 euro vrijgesteld van belastingen.

Lees ook: 3 dingen die je moet weten over nieuwe Europese btw-regels per 1 juli: vrijstelling van €22 voor bestelling bij webshop buiten de EU vervalt

Tegenover de daling bij de internationale zendingen stond nog wel groei bij de bezorging van pakketten en post binnen Nederland. Het volume bij pakketten groeide in een langzamer tempo. Dat kwam vooral door de heropening van winkels en het feit dat er meer werd gereisd.

Daarnaast kampte PostNL ook enigszins met de problemen in de leveringsketens wereldwijd. Bij de postbezorging was ook sprake van groei, geholpen door de coronapost die PostNL in Nederland bezorgt.

PostNL sloot het kwartaal af met een omzet van 729 miljoen euro. Dat was in het derde kwartaal van vorig jaar nog 742 miljoen euro. De brutowinst kwam uit op 23 miljoen euro tegen 36 miljoen euro een jaar eerder.

Volgens PostNL drukten de EU-regels en aanpassingen in China de brutowinst met 8 miljoen euro. Circa 5 miljoen euro van de brutowinst is volgens PostNL coronagerelateerd en zal “niet-terugkerend” zijn.

Maandag noteerde het aandeel PostNL op de Amsterdamse beurs 2 procent lager, na de publicatie van de kwartaalcijfers.

PostNL naar eigen zeggen klaar voor drukte tijdens feestdagen

PostNL denkt de drukte rond de feestdagen goed aan te kunnen. Het bedrijf verwacht de komende tijd dagelijks het dubbele van het normale aantal pakketten te zullen bezorgen, dus twee miljoen in plaats van een miljoen, en is al sinds de zomer bezig met de logistiek om de bezorging van pakketjes in goede banen te leiden. Zo zijn er meer mensen aan het werk gezet en zal er extra en langer worden doorgewerkt. Ook is de capaciteit uitgebreid. Zo is in Nieuwegein een nieuw gerobotiseerd sorteercentrum in gebruik genomen.

PostNL verwacht piekdrukte op vrijdag 26 en maandag 29 november. 26 november is het Black Friday een koopjesfestijn dat uit de Verenigde Staten is overgewaaid. Winkeliers bieden de dag na Thanksgiving, als veel Amerikanen vrij zijn, traditiegetrouw grote kortingen aan. Op 29 november is het Cyber Monday, waarop Black Friday online nog eens dunnetjes over wordt gedaan.

Black Friday en Cyber Monday worden ook in Nederland steeds populairder. De dag wordt alom gezien als het officieuze begin van het feestdagenseizoen waarbij ook volop wordt ingekocht voor Sinterklaas. PostNL zal vanwege de verwachte drukte ook pakketbezorgers in het weekend na Black Friday op pad sturen, dus ook op zondag.

Door de drukte en de wereldwijde logistieke problemen zullen lang niet alle pakketten op tijd worden bezorgd. PostNL is zich daar ook van bewust en drukt webshops op het hart consumenten eerlijk te informeren. “Het grootste deel van de pakketten zal geen leveringsproblemen hebben”, verwacht PostNL-topvrouw Herna Verhagen. “Maar het zal voorkomen.”

Pakketbezorgers krijgen bij PostNL overigens altijd al een training waarin ze leren omgaan met klanten die niet tevreden zijn. Het postbedrijf zal daarnaast een aantal webshops aanschrijven die mogelijk met leveringsproblemen te maken krijgen. “De meeste webshops weten wel of ze spullen hebben die daar gevoelig voor zijn”, aldus Verhagen.

LEES OOK: Pakketje online bestellen? 1 op 7 wordt op de verkeerde dag bezorgd, een kwart komt niet op tijd