Brussel heeft de eerste officiële stap gezet tegen de Duitse tolheffing voor personenauto’s. De Europese Commissie vreest dat buitenlandse automobilisten worden gediscrimineerd en eist opheldering van de regering in Berlijn.

De Duitsers krijgen twee maanden de tijd om te reageren, maakte de commissie donderdag bekend. Raakt Brussel niet overtuigd, dan dreigt uiteindelijk de gang naar de rechter.

Brussel uitte al herhaaldelijk kritiek op de tolplannen, die Europese regels zou schenden. Met de heffing wil Duitsland iedereen laten betalen voor het gebruik van snelwegen, maar Duitse autobezitters krijgen de tol gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.

Onder meer Nederland is fel gekant tegen de tol, die op 1 januari volgend jaar zou moeten ingaan. Berlijn liet eerder donderdag al weten dat de invoering minstens een jaar vertraging zal oplopen door de stap van Brussel.

Mogelijk discriminatie

Volgens de Europese regels is een tolsysteem uitsluitend toegestaan als het niet discrimineert op nationaliteit. “We hebben ernstige twijfels dat dit het geval is bij de Duitse wet” die de heffing regelt, aldus Europees Commissaris Violeta Bulc.

Zij laakt niet alleen de uitzondering voor Duitse automobilisten, waardoor zij niets extra hoeven te betalen. Bulc vindt ook de prijs van een tolvignet voor een korte periode uitzonderlijk hoog, terwijl juist vooral dit vignet door buitenlanders wordt gekocht.

Schultz tevreden

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur is tevreden over het besluit van Brussel. “Het is goed om te vernemen dat de Europese Commissie een procedure is gestart”, aldus de bewindsvrouw donderdag.

Lees ook op Business Insider

Ze vindt het verder “verstandig” dat de Duitse regering de invoering van de tolheffing heeft uitgesteld. Schultz heeft zich steeds fel verzet tegen het plan van haar Duitse collega Dobrindt.

Vorige week heeft Schultz de zaak nog weer aangekaart bij de verantwoordelijke eurocommissaris Bulc. “Ik blijf de ontwikkelingen in Berlijn en Brussel scherp volgen”, aldus Schultz.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl