Europese landen moeten hun vliegvelden en luchtvaartsectoren klaarstomen voor een Brexit zonder deal met de Europese Unie.

Dat heeft de Europese Commissie volgens Politico verteld aan diplomaten en vertegenwoordigers van de verschillende luchtvaartautoriteiten.

De Europese Commissie waarschuwde de 27 lidstaten tijdens een overleg onder voorzitterschap van de directeur luchtvaart bij de Commissie, Filip Cornelis. De maatregelen die de lidstaten moeten treffen, hebben betrekking op beveiliging, markttoegang van vliegmaatschappijen, regelgeving en de rechten van passagiers.

Cornelis adviseerde luchthavens ook hun douanecapaciteit te verhogen, aangezien veel vracht vanuit Noord-Amerika nu nog in het Verenigd Koninkrijk verwerkt wordt, alvorens aan te belanden bij de interne Europese markt.

Brexit zonder akkoord levert gedoe op aan de grens

Bij een Brexit zonder akkoord tussen de EU en Londen is dat niet meer mogelijk en zal de douane van het eerste EU-land deze controle moeten uitvoeren.

In maart 2019, als de Brexit een feit is, begint er een overgangsperiode van 21 maanden. Tijdens deze transitie is het Verenigd Koninkrijk geen lid meer, maar moet het zich wel voegen naar alle regels van de EU, in een poging om de export en import een 'harde knip' te besparen.

Echter, die periode kan pas officieel beklonken worden als er ook een akkoord ligt over de grens in Noord-Ierland - één van de heetste hangijzers in de onderhandelingen.

Dat er weinig schot zit in de zaak, betekent volgens de Europese Commissie dat een no-deal-Brexit steeds waarschijnlijker wordt.

Deadline voor overgangsdeal: maart 2019

Als er geen deal ligt in maart 2019, kan dat betekenen dat er van de ene op andere dag geen vluchten meer kunnen vertrekken tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU, aangezien dit verkeer momenteel mogelijk is onder de interne luchtvaartmarkt van de EU. Met dank aan dit raamwerk kan een Ierse maatschappij als Ryanair vluchten uitvoeren tussen Londen Stansted en Eindhoven, twee bestemmingen die niet in het eigen land liggen.

Ryanair is een van de partijen die al maanden aandringt op een luchtvaartdeal. Ook vliegtuigbouwer Airbus, die een fabriek heeft in Engeland, stelde dat het zonder duidelijkheid 'te riskant' is om die open te houden. Het uitblijven van een deal voor de Brexit zou het bedrijf 1 miljard euro per week kunnen gaan kosten.

De Europese Commissie verklapte op de bijeenkomst niet wat Brussel zélf voor maatregelen in gedachten heeft. "Je zou kunnen zeggen dat het meer diende om alle spelers in de sector te waarschuwen: bereid je voor op het worstcasescenario", zegt een anonieme functionaris tegen Politico. "Het kan best zijn dat de Commissie weinig actie ziet bij de maatschappijen en luchthavens en daarom nu echt bezorgd is."

Londen houdt er ook rekening mee dat er een no-deal-Brexit komt, aldus minister van Handel Liam Fox. "Niemand wil een Brexit zonder akkoord, ik ook niet. Ik hoop oprecht dat we een goede deal kunnen sluiten en ik denk dat dat in het belang van de EU én het VK is. Maar als politiek prevaleert boven het economische, langetermijnwelzijn van het VK, moeten we daar niet mee akkoord gaan."