De ongeveer driehonderd winkels van Bruna worden toch geen ophaal- en verstuurpunt voor pakketjes en post van Sandd en DHL. De noodlijdende boekwinkelketen wil in plaats daarvan prioriteit geven aan het verbeteren van zijn resultaten.

“Wij betreuren dat we moeten stoppen met dit initiatief, maar Bruna is tot de conclusie gekomen dat deze samenwerking een stap te ver is in de huidige situatie”, zo bevestigde interimtopman Rob Schuyt na berichtgeving van De Telegraaf.

De samenwerking met Sandd en DHL was bij aankondiging in december al niet onomstreden. Concurrent PostNL heeft eveneens loketten in de filialen van Bruna en dat postbedrijf is via Postkantoren BV tevens voor 50 procent eigenaar van de keten.

Directeur Fred Zeegers werd op non-actief gesteld na de deal, omdat er volgens PostNL sprake was van “een verschil van inzicht”.

DHL blijft overigens wel logistieke diensten verlenen aan Bruna.

Donkere wolken

Bruna staat er financieel niet goed voor. De boekhandel verkeert dan ook in acute financiële problemen, schreef het Financieele Dagblad onlangs op basis van het jaarverslag over 2015.

Aandeelhouders PostNL en ING hebben al moeten bijspringen met speciale financiering om de keten aan zijn verplichtingen te kunnen laten voldoen. Bruna heeft een groot tekort aan werkkapitaal en lijdt aanhoudende verliezen. Maar met de injecties van PostNL en ING zou het bedrijf in elk geval tot april 2018 aan zijn financiële verplichtingen kunnen voldoen.

In 2015 sloot Bruna zo’n dertig onrendabele vestigingen van franchisenemers en sindsdien is het aantal vestigingen alleen maar afgenomen. Klanten besteden minder dan verwacht en ook de hoge investeringen in de online activiteiten leveren nog weinig op.

Volgens directeur Schuyt is er wel zicht op verbetering, maar zal Bruna dit jaar nog geen winst maken: “De focus zal hierbij zijn om de kosten verder onder controle te krijgen en daarnaast de verdienmodellen van Bruna te verbeteren.”