De Reclame Code Commissie heeft broker DeGiro berispt vanwege misleidende reclame.

DeGiro had geadverteerd in Het Financieele Dagblad met de slogan: DeGiro: 100% broker, 80% goedkoper.

Concurrent Lynx diende daarop een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Die gaf Lynx gelijk.
DeGiro had niet voldaan aan de voorwaarden zoals die voor vergelijkende reclame gelden.

Zo had de broker geen voorbehoud of nuancering gemaakt. De claim dat ze 80 procent goedkoper was, bleek gebaseerd op een vergelijking van de tarieven van DeGiro met vijf concurrenten, op basis van een door DeGiro samengesteld ‘mandje’ met beleggingsproducten.

Lynx voerde aan dat het werkelijke prijsverschil niet 80 procent, maar 60,94 procent was ten opzichte van Lynx. Bovendien ontbraken grootbanken en relatief goedkoper brokers in de vergelijking van DeGiro.

DeGiro mag dus niet langer de advertentie met deze absolute claim inzetten.

DeGiro is een relatieve nieuwkomer op de brokersmarkt. Ze is een nieuwe tarievenslag begonnen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl