Britse goederen die de komende dagen worden ingescheept voor havens ver weg, komen mogelijk niet voor de officiële Brexit-datum van 29 maart aan op de plek van bestemming.

Als Groot-Brittannië op die datum uit de EU stapt zonder deal, lopen deze schepen het risico te worden geweigerd waardoor ze op zee moeten blijven dobberen, waarschuwen handelsexperts en handelsorganisaties in The Guardian.

Het gaat dan bijvoorbeeld om schepen met whisky bestemd voor Zuid-Korea. Jaarlijks wordt voor ruim 80 miljoen euro aan whisky uitgevoerd naar het Aziatische land. Als de flessen niet voor 29 maart aankomen in Zuid-Korea, dreigen er importtarieven van 20 procent en andere regels. Als daar niet aan kan worden voldaan, krijgen de schepen mogelijk geen toegang tot de haven.

In totaal voeren de Britten voor bijna 6 miljard euro aan goederen uit naar de 60 landen waar de EU een handelsdeal mee heeft.

Hoofdeconoom Seamus Nevin van de Britse industriële organisatie EEF zegt in The Guardian dat exporteurs nu al rekening moeten houden met de gevolgen van de naderende Brexit: “De problemen beginnen niet op 29 maart. Containerschepen doen er meerdere weken over om van Groot-Brittannië naar Oost-Azië, Oceanië of Zuid-Amerika te reizen. Er gaan de komende tijd veel goederen op weg zonder dat we weten welke handelsregels er gelden als ze op de plek van bestemming aankomen.”

Handelsminister Greg Clark zei woensdag tegen het Britse parlement dan ook al dat de eigenlijke deadline om een eventuele no deal-Brexit aan te kondigen ruim voor 29 maart ligt: “Mensen zeggen dat soort dingen meestal pas op het laatste moment. Maar dat laatste moment komt snel dichterbij voor exporteurs en ligt ergens in de komende dagen en weken.”

Voorbereidingen op no deal in volle gang

Analisten zeggen te hopen dat de ontvangende landen flexibel zullen zijn en ook na de deadline Britse goederen zullen accepteren, ook al gelden dan waarschijnlijk de hogere WHO-tarieven.

Lees ook op Business Insider

Directeur Lesley Batchelor van het Britse Instituut voor Export en Internationale Handel zegt dat zij geen risico zou nemen als ze exporteur zou zijn: “Als ik schipper was, zou ik niks inladen zonder goed te controleren wat er te gebeuren staat. Als er een deal komt en een overgangsfase is er niks aan de hand, maar al dat gepraat over een no deal maakt iedereen doodsbang.”

Ook de import komt onder druk te staan. Zo zou er op bijvoorbeeld Turkse kleding en textiel bij een no deal-scenario een heffing van 12 procent kunnen gaan gelden, terwijl dat nu nog 0 procent is.

Ook dreigen er importtarieven op bessen en fruit uit Mexico, bananen uit Midden-Amerika en aardappels uit Egypte. Met al die landen heeft de Europese Unie nu handelsakkoorden die niet meer gelden voor de Britten als ze zonder deal de EU verlaten.

Geen doorbraak in de Brexit-gesprekken

EU-president Donald Tusk liet donderdagavond na zijn ontmoeting met de Britse premier Theresa May weten dat er nog altijd geen doorbraak in zicht is voor de patstelling rond de Brexit.

May komt voor het eind van de maand weer naar Brussel. Ze zei vast te willen houden aan het Britse vertrek op 29 maart en voelde de bereidheid om samen te werken om een no deal te voorkomen.

Toch liet een woordvoerder van het ministerie van Internationale Handel aan The Guardian weten dat de Britse regering zich zo goed mogelijk voorbereidt op alle mogelijke scenario’s, dus ook op een no deal-Brexit: “We boeken vooruitgang met het sluiten van deals en hebben overeenkomsten getekend met Chili, de Faeröer en landen in het oosten en zuiden van Afrika. Ook hebben we regelingen getroffen met Australië en Nieuw-Zeeland en we verwachten dat Zwitserland snel een handelsdeal tekent.”

LEES OOK: Labour-leider Jeremy Corbyn lijkt een pact te willen sluiten met Theresa May over een softe Brexit, tot ongenoegen van een deel van zijn achterban