Niet iedereen denkt meteen aan veilen bij het opruimen van de zolder. Of bij een nalatenschap met een grote hoeveelheid antiek.

Je kan spullen verkopen op Koningsdag, naar de kringloop brengen of alles op Marktplaats zetten.

Maar dat kan een lelijke vergissing zijn.

Geglazuurde blauwe kom

698 BVA

Zo kan het gebeuren dat je een geglazuurde blauwe kom aantreft, zonder dat je vermoed dat die gemaakt is in de periode Yongzheng (1722-1735). Veilingopbrengst: € 67.000. “Op Marktplaats of bij de kringloopwinkel mag je blij zijn dat iemand er bij wijze van spreken een tientje voor over heeft.”, zegt Roger von Schükkmann, directeur van Notarishuis Arnhem dat vorig jaar onderdeel werd van BVA Auctions – marktleider in online veilen.

Taxatie

In de wereld van kunst en antiek komt veel expertise kijken, legt hij uit. “Wij werken met taxateurs; generalisten die overal wat van weten en de bijzondere stukken herkennen. Die laten we beoordelen door onze specialisten: goud en zilver, asiatica, schilderijen, tapijten et cetera. Wij weten wat iets op moet brengen.”

Voor de koper heeft de taxatie ook een belangrijk voordeel, benadrukt Von Schükkmann: “Wij garanderen dat de schilder ook echt de schilder is van dat schilderij.”

Misschien denk je bij kunst- en antiekveilingen aan stoffige zalen, veilingmeesters met vlinderdas en een neerdalende hamer die weerklinkt tot vreugde van de verkoper. Niet zo gek: het is een conservatieve wereld die vele eeuwen niet wezenlijk veranderde.

Online bieden

Maar ook dit bastion van traditie kan zich niet langer onttrekken aan digitalisering. Op dat achttiende eeuwse schilderij van een onbekende Hollandse meester (of Chinese kom) bied je steeds vaker online.

Deze beweging is pas een paar jaar geleden ingezet, maar is onstuitbaar, vertelt de Arnhemse veilingmeester. “Toen ik vijf jaar geleden voorzichtig begon met online veilen, riep iedereen: dat is toch ongezellig?” Maar de gewenning sloeg volgens Von Schükkmann snel toe. Niet alleen kleine stukken verwisselen via BVA van eigenaar, ook schilderijen met een waarde van vele tienduizenden euro’s worden via het platform geveild. Per jaar gaat er zo’n zes miljoen euro om in deze handel.

Dat de Arnhemse veilingmeester is overgestapt naar digitaal, mag niet verbazen: BVA heeft maandelijks ruim vijf miljoen bezoekers. Daarmee is de kans op een koper en dus een goede prijs natuurlijk een stuk groter dan in een klein zaaltje, waar maar net de juiste liefhebber op moet afkomen.

En de topstukken? Gaan die straks ook online? “We zijn ook nog traditioneel hoor”, vertelt Von Schükkmann. “Stukken van tonnen en miljoenen – de Picasso’s en de Breitners – zullen niet snel via internet gaan. Het hoogste segment doen we nog steeds in een zaal een paar keer per jaar. Maar dat is een klein stukje van de markt.”

Nalatenschappen veilen

BVA Auctions heeft de capaciteit om grote hoeveelheden goederen in nalatenschappen in één keer te verwerken. Dagelijks is het een komen en gaan van verkopers. “Wij geven gemak: je rijdt met je aanhangwagen naar ons toe en laat alles achter. Daarna regelen we het hele proces: de taxatie, de foto’s, de betaling – alles is transparant.” Daarnaast zijn er ook taxatiedagen door het hele land waar iedereen kan langskomen voor een kosteloze beoordeling.

Niet alles verandert door digitalisering. Voorafgaand aan de veiling zijn er nog de traditionele kijkdagen. Zo is het nieuwe pand in Duiven pal aan de A12, van donderdag 2 tot en met zondag 5 november, ingericht met 1800 kavels aan schilderijen, klokken, spiegels, sieraden en nog veel meer.

“Mensen willen nog steeds zien waar ze op bieden.”