Consumenten zijn fors duurder uit in de supermarkt. In september 2021 kostte een boodschappenkar gevuld met 55 basisproducten nog 100 euro. Half mei 2022 is dat bedrag gestegen naar 115,60 euro.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK waar De Telegraaf over bericht. Norman Buysse, directeur retail bij GfK, noemt de toename van 15,5 procent enorm en wijst erop dat de prijsstijgingen zo wel heel hard gaan. „Zo haalt de inflatie dit jaar nog makkelijk de 20 procent”, zegt hij tegen de krant.

De producten waarvan GfK de prijsontwikkeling volgt worden volgens Buysse het vaakst gekocht in de supermarkt. „Een liter halfvolle melk, een half volkoren, tandpasta, bloem, margarine, al die producten die we allemaal regelmatig kopen”, zegt hij. Verder gaat om zowel huismerken als A-merken. Aanbiedingen werden buiten beschouwing gelaten.

De producten komen van negen supermarkten die samen goed zijn voor bijna 92 procent van de supermarktomzet: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Coop, Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet en Plus.

Business Insider schreef eerder over de producten die het hardst in prijs zijn gestegen bij Albert Heijn en Jumbo, de twee grootste supermarktketens van ons land. Onder meer de prijzen van schoonmaakazijn, tomaten en zonnebloemolie liepen het hardst op.

Bij Jumbo stond de stijging van 144,8 procent van Reddy Zonnebloemolie op één, terwijl bij Albert Heijn Fixodent Original kleefpasta met een stijging van 55,1 procent de toppositie innam.

LEES OOK: Hoe extreem is de huidige hoge inflatie? Bekijk deze grafiek die teruggaat tot 1901!