Air France-KLM wilde topman Ben Smith dit jaar een bonus geven als hij miljarden aan staatssteun zou binnenslepen.

De Nederlandse regering toonde zich kritisch over het bonusvoorstel voor de topman van de noodlijdende luchtvaartmaatschappij.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra dreigde de staatssteun voor KLM in te trekken als de bonus voor de topman van het moederbedrijf Air France-KLM zou doorgaan.

Donderdag kondigde Smith aan afstand te doen van zijn bonus voor 2020.

Een bonus voor de topman van Air France-KLM is “niet te verenigen met steun van de belastingbetaler”, aldus minister van Financiën Wopke Hoekstra. Dat heeft de Staat, grootaandeelhouder in het moederbedrijf van KLM, het bedrijf duidelijk gemaakt op de aandeelhoudersvergadering van donderdag.

Air France-KLM zit aan de grond door de coronacrisis. De luchtvaartmaatschappij heeft bij Nederland en Frankrijk, de andere belangrijke aandeelhouder, aangeklopt voor noodsteun. Als topman Ben Smith de overheidssteun zou binnenslepen, zou hij recht krijgen op een bonus, zo blijkt uit een beloningsvoorstel van Air France-KLM.

Maar bedrijven die overeind worden gehouden met belastinggeld kunnen geen bonussen of dividend uitkeren, vindt de Nederlandse regering. Dat gaf zij ook KLM al te verstaan toen die het variabele loon van topman Pieter Elbers wilde verhogen. KLM zag daar vervolgens vanaf.

De bonus van Elbers ging overigens over een theoretische verhoging van de variabele beloning van de KLM-topman in de toekomst. Elbers zou dit jaar sowieso geen bonus krijgen.

Het Rijk betaalt nu al een flink deel van de salarissen van het KLM-personeel. Als het bedrijf ook na 1 juni aanspraak wil blijven maken op die zogeheten NOW-regeling, dan zijn onder meer bonussen, dividend en de inkoop van eigen aandelen taboe.

Bonus voor topman Ben Smith van Air-France-KLM voor binnehalen staatssteun

De beoogde bonus voor topman Ben Smith van Air France-KLM is gekoppeld aan het binnenhalen van miljarden aan noodsteun vanwege de coronacrisis. Dat bevestigde Dario Fucci, lid van de ondernemingsraad van KLM, na berichtgeving hierover door De Telegraaf.

"Ik ben verbijsterd, maar zoals ik de stukken voor de aandeelhoudersvergadering in mei nu lees is er inderdaad sprake van zo'n bonusconstruct", zei hij. Volgens hem is het opvallend hoe anders er over bonussen wordt gedacht bij KLM zelf en bij de top van het concern in Frankrijk. Daar zou hij graag uitleg over willen.

De betaling van winstdeling en bonussen is bij KLM vanwege de coronacrisis juist tot nader order uitgesteld.

Het Nederlandse kabinet vindt principieel dat bedrijven die overheidssteun ontvangen om de coronacrisis door te komen, geen bonussen aan de top zouden moeten uitkeren.

Als de steunregelingen voor het bedrijfsleven na 1 juni worden verlengd, ligt het volgens premier Mark Rutte "voor de hand" om daaraan die voorwaarden te verbinden.

Los van die NOW-regeling is Air France-KLM al langer met onder meer de Franse overheid in gesprek over miljarden aan noodsteun. Volgens ingewijden staat het concern op het punt om 10 miljard euro aan noodleningen met overheidsgaranties te ontvangen. Dat zou ook hard nodig zijn, benadrukte Air France-KLM woensdag nog aan de Franse senaat.

Door de crisis staat het leeuwendeel van de vloot aan de grond. Het bedrijf gaat flink in de kosten en investeringen snijden om de situatie het hoofd te bieden. Als er geen financiële steun komt vreest het bedrijf binnen afzienbare tijd een geldtekort.

Update aandeelhoudersvergadering: KLM-baas Elbers levert voor de rest van dit jaar een vijfde van zijn vaste salaris in, zo liet hij donderdag tijdens de aandeelhoudersvergadering van de maatschappij laten weten. Volgens Elbers vraagt de crisis om extra inspanningen van iedereen binnen het bedrijf.

Topman Ben Smith van Air France-KLM kondigde donderdag aan afstand te doen van zijn bonus over 2020.

Lees meer over de coronacrisis: