• Bol.com streeft naar klimaatneutraal online winkelen in 2025.
  • Alle gebouwen van het e-commerceplatform zijn sinds vorig jaar al klimaatneutraal. Zo liggen op het dak van het nieuwste distributiecentrum ruim 13.000 zonnepanelen.
  • Door bestellingen in de oorspronkelijke doos van artikelen naar de klant te versturen, bespaarde het bedrijf afgelopen jaar 7 miljoen dozen.

Bol.com kennen we allemaal. Maar dat het grootste e-commercebedrijf van ons land duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, is niet bij iedereen bekend.

Business Insider sprak met Chief Marketing Officer Boukje Taphoorn over de duurzame en sociale ambities van het bedrijf en over de stappen die er al zijn gezet.

Bol.com en duurzaamheid worden niet door iedereen direct met elkaar in verband gebracht.

Taphoorn: “Dat zou kunnen kloppen. We willen ons er ook niet te hard voor op de borst slaan, maar het is zeker een belangrijk onderdeel van hoe we werken.”

“Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen past bij het DNA van ons bedrijf. We zijn altijd bezig met dingen verbeteren om zo het hoogst haalbare te bereiken. Dat kan gaan om snelle bezorging, maar dus ook om het beter omgaan met de wereld om ons heen.”

“Voorheen waren we terughoudend met communiceren over onze duurzame koers, maar inmiddels delen we daar wel meer over met de wereld. De vraag ernaar leeft de laatste tijd ook meer, in de maatschappij maar ook bij onze eigen medewerkers. Veel van de mensen die bij ons werken zijn jong. We merken dat het voor die bewuste generatie belangrijk is om voor een bedrijf te werken dat hun idealen deelt.”

Waar uit die duurzaamheid zich allemaal in?

“We streven als bedrijf naar klimaatneutraal winkelen in 2025. En we zijn al best goed op weg: sinds vorig jaar draaien al onze gebouwen volledig op groene stroom. Naast ons huidige fulfillmentcenter staan windmolens van Eneco die we benutten. Op het dak van de uitbreiding van ons distributiecentrum, dat binnenkort wordt opgeleverd, zijn ruim 13.000 zonnepanelen geplaatst. Maar het gaat verder dan alleen groene stroom: de wc’s worden bijvoorbeeld doorgetrokken met regenwater.”

“Qua logistiek kijken we continu met onze partners naar het verduurzamen van onze bezorging, door bijvoorbeeld te kiezen voor groen gas of elektrisch transport. En 24 procent van onze pakketten wordt in woonwijken inmiddels met de fiets of lopend bezorgd.”

Lees ook op Business Insider

Foto: bol.com
Foto: bol.com

“Ook de impact van onze verpakkingen op het milieu willen we zo klein mogelijk houden. Onze inpakmachines pakken de bestelling zó in dat ‘loze lucht’ zoveel mogelijk beperkt wordt. We versturen inmiddels 75 procent van onze pakketten zonder opvulmateriaal en als de doos van het artikel zelf stevig genoeg is, versturen we het artikel daarin. We laten onze eigen doos dan gewoon helemaal achterwege. Dat is marketingtechnisch misschien niet heel slim, maar het scheelt ontzettend veel verpakkingsmateriaal.”

“Daarnaast wordt het aantal duurzame artikelen in ons assortiment steeds groter. Ons streven is om in 2022 voor elk product een duurzaam alternatief aan te kunnen bieden.”

“Onze verkooppartners bepalen in principe zelf wat ze via ons platform aanbieden, maar wij nemen daarin wel onze verantwoordelijkheid. Zo zit er sinds vorig jaar geen wegwerpplastic – bijvoorbeeld plastic bestek of rietjes – meer in ons assortiment en stimuleren we onze partners om op zoek te gaan naar duurzame alternatieven.”

En naast duurzaam ondernemen is sociaal ondernemen dus ook onderdeel van jullie bedrijfsvoering?

“Ons beleid op het gebied van maatschappelijk ondernemen is onder te verdelen in drie pilaren: logistiek & omgeving, winkel & assortiment en mens & maatschappij. Dat laatste komt voort uit de gedachte dat je als succesvolle onderneming best iets terug kunt doen voor de maatschappij.”

“We hebben daarom onlangs de bol.com bollebozen gelanceerd. Dat is een samenwerking tussen onze medewerkers, partners en maatschappelijke organisaties waarmee we ons inzetten om kinderen gelijke kansen te bieden door taalachterstand en een gebrek aan digitale vaardigheden te bestrijden. Die problematiek spreekt ons extra aan, omdat we ooit begonnen zijn als boekenwebwinkel.”

“Onze eerste actie voor dit initiatief was het lanceren van een gratis kaartspel, de Dolfje Weerwolfje Leesquiz, voor basisscholen in Nederland en België. Zodra het coronavirus het toelaat willen we voorleesmiddagen gaan organiseren op scholen en kunnen onze medewerkers zich aanmelden om gastlessen te geven, bijvoorbeeld over programmeren.”

“Onze medewerkers hebben het over het algemeen allemaal goed en wij willen graag ons steentje bijdragen aan het verminderen van kansenongelijkheid in ons land.”

Hebben jullie als grote speler in de markt een voorbeeldfunctie op dit vlak?

“Wij vinden van wel. We zeggen weleens gekscherend dat we eigenlijk onze deuren zouden moeten sluiten als we echt duurzaam willen zijn. Maar juist als grote speler hebben we de verantwoordelijkheid om de meest duurzame keuzes te maken en zo de hele industrie te laten zien dat het kan. Door het goede voorbeeld te geven, kunnen we ook onze partners meetrekken. We staan als bedrijf midden in de samenleving en voelen ons verantwoordelijk om daar een positieve bijdrage aan te leveren.”

“Het leuke is dat we zo groot zijn dat de impact meteen heel groot is, al is de aanpassing relatief klein. Neem bijvoorbeeld het besluit dat we waar mogelijk geen eigen dozen meer gebruiken om te verzenden, maar de oorspronkelijke doos van het artikel. Dat was makkelijk in te voeren in ons distributieproces, maar heeft ervoor gezorgd dat we het afgelopen jaar 7 miljoen dozen minder hebben gebruikt.”

Lees meer over Better Capitalism: