Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, heeft nog altijd veel plezier van de overname van online webwinkel Bol.com. Die bereikte afgelopen jaar een nieuwe mijlpaal met een omzet van 2,1 miljard euro.

Dat bleek woensdag uit de resultaten over 2018 van Ahold Delhaize. De omzet van Bol.com groeide afgelopen jaar met 32 procent. De totale online verkopen van Ahold Delhaize in Nederland, dus inclusief de online verkoop van Albert Heijn, stegen afgelopen jaar met ruim 30 procent tot 2,7 miljard euro.

Toen Ahold Bol.com in 2012 voor 350 miljoen euro kocht, draaide de online webwinkel een jaaromzet van 355 miljoen euro. In zeven jaar tijd is de omzet van Bol.com dus zes keer over de kop gegaan.

Voor Albert Heijn meldde moederbedrijf Ahold Delhaize in het vierde kwartaal “groei” van de vergelijkbare omzet, maar het marktaandeel van de grootste supermarkt van Nederland is voor heel 2018 wel licht gedaald.

Ahold Delhaize denkt goed op weg te zijn om zijn doelstelling van 7 miljard euro onlineomzet in 2021 te halen. Onlinegroei voor supermarkten is belangrijk om te concurreren webgiganten als Amazon.

Meer kostenvoordelen uit fusie Ahold en Delhaize

Over 2018 boekte Ahold Delhaize als geheel een fractioneel lagere omzet van bijna 63 miljard euro, vergeleken met een jaar eerder.

Ahold Delhaize zette in het slotkwartaal van 2018 een winst in de boeken van 517 miljoen euro, tegen 744 miljoen euro in 2017. Onderliggend verbeterde het resultaat wel, van 631 miljoen euro een jaar geleden tot 691 miljoen euro.

Lees ook op Business Insider

Volgens topman Frans Muller is vorig jaar de integratie van Ahold en het Belgische Delhaize “feitelijk afgerond”. Volgens hem zorgde dat voor meer kostenvoordelen, waardoor de onderliggende winstmarge iets verbeterde. Komend jaar verwacht Ahold Delhaize nog eens 500 miljoen euro aan kostenvoordelen te behalen uit de fusie.

Muller roemde onder meer de financiële prestaties in de Verenigde Staten, naar omzet gemeten de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize. Het concern verbeterde de onderliggende winstgevendheid in land, waar het onder meer actief is met Food Lion en onlineshop Peapod. In België, waar de marges lager liggen dan in bijvoorbeeld Nederland, sneed het concern in de kosten om de resultaten op te voeren.

Lees meer: