Hoewel de top van Ahold Delhaize heeft overwogen meer openheid te geven over de prestaties van webwinkel bol.com, blijven de cijfers geheim. Het supermarktconcern wil de Amerikaanse concurrent Amazon niet te veel inzicht geven.

“We dachten, als Amazon ziet hoeveel geld bol.com in Nederland verdient, zijn ze er morgen”, zo zeggen bronnen tegenover het Financieele Dagblad. Dat is de reden dat ook eerder al geen prestaties voor de webwinkel als afzonderlijk bedrijfsonderdeel werden gepresenteerd.

Nu het duidelijk is dat Amazon naar Nederland komt heeft Ahold Delhaize geen zin om verandering te brengen in die geheimzinnigheid. Zo blijft onduidelijk hoe bol.com er precies voor staat, omdat de prestaties verstopt zitten in de resultaten van het hele concern.

Supermarktconcern Ahold, in Nederland de eigenaar van onder meer Albert Heijn, betaalde in 2012 350 miljoen euro voor bol.com. Sindsdien groeide de omzet van de webwinkel jaarlijks met dubbele cijfers tot naar verluidt 2,1 miljard euro in 2018. Bij de aankoop was de omzet nog 355 miljoen euro.

Alhold Delhaize komt woensdag met de jaarcijfers over 2019 naar buiten. Officieel wil Ahold geen commentaar geven tegen het FD over de situatie bij bol.com.

Bol.com wil graag dominante positie behouden in Nederland

Bol.com is op dit moment de grootste webwinkel van Nederland en wil die positie graag behouden. De Nederlandse webwinkel heeft al maatregelen genomen om haar positie te versterken, zo werd vorige maand duidelijk.

Voor goedkope producten tussen de 10 en 20 euro daalt de verkoopcommissie per 1 maart van 83 cent naar 40 cent. De commissie voor items onder de 10 euro bedraagt straks nog maar 20 cent. Hiermee wil bol.com vooral de relatie goed houden met externe partners die bol.com als verkoopplatform gebruiken. Juist op dat vlak kan Amazon een bedreiging worden in Nederland.

Tegenover nieuwe voordeeltjes die bol.com externe verkopers biedt, staat wel het feit dat Amazon diepe zakken heeft.

Belangrijke vraag is op welke productcategorieën Amazon zich in Nederland gaat richten. De Nederlandse webwinkel van Amazon biedt vooralsnog alleen boeken aan, maar de Amerikaanse gigant treft voorbereidingen om het assortiment flink uit te breiden.

Lees meer over e-commerce: