Door de vliegtuigcrash van vlucht ET302 van Ethopian Airways afgelopen zondag staat de Boeing 737 MAX volop in de schijnwerpers.

Alle 157 passagiers en alle bemanningsleden aan boord van het pas vier maanden oude toestel kwamen om.

De crash van het jonge toestel is des te opmerkelijker omdat het de tweede crash van een bijna gloednieuwe Boeing 737 MAX 8-vliegtuig was in korte tijd. In oktober stortte Lion Air’s vlucht JT610 neer in de Java Zee kort na het opstijgen vanaf Jakarta. Daarbij kwamen alle 189 mensen aan boord om het leven.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben besloten om hun Boeing 737 MAX-vliegtuigen aan de grond te houden. Diverse veiligheidsofficials hebben het vliegtuig de toegang tot het luchtruim ontzegd. Maar Boeing zelf, de Amerikaanse Federal Aviation Administration en de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen staan achter de luchtwaardigheid en veiligheid van het vliegtuig.

De Boeing MAX is de vierde en nieuwste generatie voor de Boeing 737. Het belang van het vliegtuig voor de winst van Boeing kan niet worden overschat.

Winstmarge Boeing op de 737 MAX

Volgens een notitie van ratingbureau Moody’s is de nieuwe 737 MAX zeer winstgevend voor Boeing. Het aantal te produceren toestellen is groot en dat zorgt voor schaalvoordelen en biedt de mogelijkheid efficiënt te produceren. Boeing kan ook de kosten van de gedane investeringen afschrijven over de komende decennia.

Volgens Moody’s ligt de zogenoemde operationele winst per afgeleverde Boeing 737 MAX 8 tussen de 12 miljoen tot 15 miljoen dollar. Dat is de winst vóór rentelasten, afschrijvingen en belastingen voor iedere 737 MAX 8 die aan klanten wordt geleverd. Boeing reageerde nog niet onmiddellijk bij Moody’s op deze taxatie.

Lees ook op Business Insider

Het officiële prijskaartje voor de Boeing 737 MAX 8 staat op 121,6 miljoen dollar. Maar kopers kunnen kwantumkortingen bedingen, zeggen onderzoekers van de Teal Group. Die kortingen kunnen oplopen tot 50 procent of meer.

Eind 2018 heeft Boeing de productie van de 737 MAX opgevoerd tot 52 vliegtuigen per maand. Dit jaar is de Amerikaanse vliegtuigbouwer van plan om 57 vliegtuigen per maand te produceren.

In 2018 leverde Boeing in totaal 256 van de vliegtuigen aan klanten. De MAX is daarmee goed voor bijna de helft van alle Boeing-737 leveringen. Boeing heeft een portefeuille van circa 4.700 nog te leveren exemplaren van de 737 MAX.

Lees meer over de nasleep van het ongeluk met de Boeing 737 MAX-8 in Ethiopië: