Bij BNR Nieuwsradio verdwijnen twintig arbeidsplaatsen, ongeveer een vijfde van het totaal.

De radiozender grijpt in, omdat de advertentie-inkomsten door de coronacrisis flink zijn teruggelopen.

BNR was al van plan om de programmering om te gooien en voert dit nu versneld door. Het bedrijf zet daarnaast in op podcasts en andere digitale kanalen.

BNR Nieuwsradio, onderdeel van de FD Mediagroep, gaat vanwege de coronacrisis reorganiseren. De ingreep gaat ten koste van twintig arbeidsplaatsen, waarvan iets minder dan de helft vaste banen zijn.

Daarmee valt het totale personeelsbestand van BNR met ongeveer een vijfde terug, laat algemeen directeur Eugenie van Wiechen van de FD Mediagroep weten in het Financieele Dagblad.

“Corona heeft geleid tot een flinke teruggang in advertentieomzet. Omdat BNR hiervan geheel afhankelijk is voor zijn inkomsten, moeten we nu helaas maatregelen nemen”, zegt ze.

BNR Nieuwsradio is na NPO Radio 1 belangrijkste nieuwszender van het land op de radio. In juli had de zender een marktaandeel van 0,6 procent, tegenover 7,4 procent voor NPO Radio 1, zo blijkt uit cijfers van de stichting Nationaal Luister Onderzoek

Het marktaandeel van BNR Nieuwsradio daalt

Het marktaandeel van de nieuwszender staat al enige tijd onder druk. In de laatste meetperiode daalde het aandeel in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar zelfs met een kwart.

BNR was al van plan om de programmering om te gooien en voert dit nu versneld door. De nieuwszender gaat zich concentreren op de actualiteit en het duiden van zakelijk en economisch nieuws.

De ingreep hangt volgens BNR-hoofdredacteur Mireille van Ark niet alleen samen met de coronacrisis. Ze wijst erop dat nieuws steeds meer digitaal geconsumeerd wordt. De podcasts en de digitale kanalen van BNR laten dan ook groei zien, aldus Van Ark.

Nederlandse media hebben het moeilijk in coronatijden

BNR is niet het enige mediabedrijf dat snijdt in de kosten. Eerder schrapte Talpa Network al zo'n 6 procent van alle vaste dienstverbanden vanwege de grote terugval van advertentie-inkomsten door de coronacrisis.

Ook mediahuis Nederland, uitgever van onder andere De Telegraaf, is van plan een kleine zeventig banen te schrappen op zijn advertentie-afdeling.

"Journalistiek en met de abonnementen gaat het goed, maar op de advertentiemarkt zien we dat veel klanten hun marketingbudgetten hebben teruggedraaid, zoals reisorganisaties die grote klanten van ons zijn", legde financieel directeur Koos Boot in juni uit. "We hebben van eerdere crises geleerd dat een deel van de advertentieomzet die wegvalt, later ook niet meer terugkeert."

RTL Nederland kondigde in april aan kritisch te kijken naar aflopende contracten. Afspraken met freelancers worden heroverwogen.