Op het eerste oog lijkt het logisch: hoe lichter de auto, des te zuiniger het verbruik.

Vooral bij oudere modellen merk je als bestuurder snel: een ritje met het hele gezin en bagage zorgt voor een hoger brandstofverbruik dan ritjes die je naar en van je werk maakt.

In de race om elektrische auto’s echte concurrenten te maken van auto’s met klassieke verbrandingsmotoren focussen autobouwers dan ook sterk op de factor gewicht. De Duitse automaker BMW legt hierbij al geruime tijd het accent op koolstofmateriaal.

BMW vertrouwt op koolstof. Maar is dat wel slim?

Koolstofvezels dus. Op dat gebied trekt BMW sinds 2009 op met partner SGL Group om zich van lichte materialen te voorzien. Onlangs werd echter bekend dat de in München gevestigde autofabrikant zijn belang in SGL aan dat bedrijf heeft terugverkocht. De samenwerking wordt nog wel voortgezet.

Dit illustreert wel hoe vluchtig hype rond lichte materialen is. Een recente studie toont aan waarom. Onderzoekers van het CAR Instituut aan de Universiteit Duisburg-Essen ontdekten dat het gewicht van een elektrische auto niet bepalend is voor het bereik, aldus Welt am Sonntag.

Sterker nog, soms is zelfs het omgekeerde het geval en verbruiken voertuigen minder energie naarmate ze zwaarder zijn. BMW had zich dan ook alle research en kosten voor een lichtgewicht carrosserie kunnen besparen.

Test tussen BMW i3 en Tesla model S

Voor hun tests reden de experts van het CAR Instituut een BMW i3 en een Tesla Model S op een testbaan van 100 kilometer lengte. De onderzoekers keken naar het energieverbruik van de wagens die respectievelijk leeg waren, of ladingen van 100, 200 en 300 kilo meetorsten.

Naar eigen zeggen heeft de Tesla een leeggewicht van 2.200 kilo, waar de i3 slechts 1.320 tot 1.460 kilo weegt. Met één chauffeur achter het stuur had de Tesla 17,77 kilowattuur (kWh) aan elektriciteit nodig om 100 kilometer te rijden.

Werd dezelfde wagen geladen met 100 kilo aan kiezelsteen, dan daalde het verbruik zelfs licht tot 17,67 kWh. Werd dat gewicht echter verhoogd naar 300 kilo, dan verbruikte de Tesla 17,87 kWh.

Elektrische auto wint energie terug bij remmen

Volgens Welt am Sonntag vallen de testresultaten binnen de bandbreedte van de meetfouten en zou het brandstofverbruik door het extra gewicht met maximaal 0,6 procent stijgen.

De reden? Tijdens het remmen treedt energierecuperatie op, waarbij meer energie teruggewonnen wordt naarmate de auto zwaarder is.

De conclusie van de onderzoekers van het Car Instituut luidt dan ook dat een lichtgewichtconstructie “vrijwel geen rol” speelt.

Het zwaarder belasten van elektrische auto’s veroorzaken dus geen enorme toename van het energieverbruik. Het maximale verschil tussen dat werd gemeten, bedroeg 0,57 kilowattuur, wat volgens de studie overeenkomt met een stijging van het brandstofverbruik met 0,3 liter per 100 kilometer.

De invloed van herwinning van energie tijdens de rit werd ook bevestigd in de test met de BMW i3: met slechts één bestuurder kon 3,62 kWh aan energie worden teruggewonnen; beladen werd met 300 kilo leverde de herwinning al 4,17 kWh op.

Vraag blijft wel hoe het zit met de absolute verschillen in de zuinigheid. Het verslag van Welt am Sonntag noemt niet expliciet het gemeten verbruik van de BMW i3.

Uit praktijktests blijkt volgens de site ev-database.nl dat de meest recente versie van de i3 een gemiddeld verbruik heeft van 16 Kwh per 100 kilometer, tegen bijvoorbeeld 19 Kwh per 100 kilometer voor de Tesla Model S 75D. De BMW i3 lijkt absoluut gezien dus wel iets zuiniger; de vraag blijft dan in hoeverre gewicht, dan wel andere factoren een rol spelen.

Lees de oorspronkelijke versie van dit artikel op Business Insider Deutschland »