• Het Nederlandse online bloemenbezorgingsbedrijf Bloomon is overgenomen door zijn Britse concurrent Bloom & Wild.
  • Door de overname wordt Bloom & Wild in één klap de grootste online bloemenbezorger op de Europese markt.
  • Onbekend is hoeveel geld er met de overname van Bloomon gemoeid is.

Het Nederlandse online bloemenbezorgingsbedrijf Bloomon is overgenomen door zijn Britse concurrent Bloom & Wild. Dat meldt zakenkrant The Financial Times. Details over de overnameprijs zijn niet bekendgemaakt.

Door de overname wordt Bloom & Wild in één klap de grootste online bloemenbezorger op de Europese markt voor bloemen en kamerplanten, een markt die naar verluidt goed is voor zo’n 25 miljard euro.

Bloom & Wild verwacht met de overname volgend jaar een totale omzet te realiseren van omgerekend ruim 250 miljoen euro. En dat door een geschatte 8 miljoen planten en bloemboeketten te verzenden in het VK, Nederland, België, Denemarken en Duitsland.

Tegen de Financial Times zegt CEO en mede-oprichter Aron Gelbard dat Bloom & Wild de activiteiten in Europa verviervoudigd heeft. In de groei zit natuurlijk een corona-effect: mensen konden elkaar gedurende alle lockdowns niet bezoeken, het eenvoudig online te bestellen bezorgde bloemetje bood uitkomst.

Die coronaversnelling was ook merkbaar bij het in 2014 opgerichte Nederlandse Bloomon. Het bedrijf had in 2020 een omzet van 42 miljoen euro.

De naam Bloomon blijft bestaan

Bloomon maakte acht jaar geleden zijn entree met een opmerkelijk concept: het tweewekelijks bezorgen van boeketten aan abonnees. Later kwam daar de online verkoop van losse boeketten bij.

Bij Bloomon werken zo’n 130 medewerkers, plus de bloemenschikkers in Aalsmeer die de boekketten samenstellen. Volgens het Financieele Dagblad blijven beide merknamen in de verschillende markten bestaan.

Lees ook op Business Insider

Zo is Bloomon marktleider in België en Nederland terwijl Bloom & Wild de Britse markt bedient. Beide bedrijven proberen al jaren vaste voet aan Duitse en Franse grond te krijgen; de nieuwe combinatie moet de internationale expansie vergemakkelijken.

Aron Gelbard blijft CEO van de nieuwe combinatie; mede-oprichters en directeuren van Bloomon Patrick Hurenkamp en Bart Troost treden toe tot de directie van het nieuwe bedrijf.

Onbekend is hoeveel geld er met de overname van Bloomon gemoeid is. Wel liet Bloom & Wild weten dat de deal gefinancierd is “uit kasreserves”. In januari haalde Bloom & Wild via een financieringsronde nog zo’n 87 miljoen euro op.

LEES OOK: GO Sharing verloor de slag om Groningen – nu scoort het €50 miljoen voor e-bikes, elektrische auto’s en internationale uitbreiding