Blokker Holding gaat rigoureus snijden, zo werd dinsdagochtend bekendgemaakt. Het winkelbedrijf wil verder met één formule.

De focus van Blokker wordt Blokker. En niets meer. De ketens Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker gaan in de verkoop.

Ook verdwijnen er zo’n 1900 banen bij de bedrijvengroep (dus niet alleen bij Blokker-winkels) en er gaan 200 winkels dicht. In ieder geval honderd van die filialen worden dichtgetimmerd bij Marskramer. De holding heeft 13.500 werknemers in dienst.

Na de verkoop van de andere ketens en het ontslaan van personeel, blijven er ongeveer vierhonderd Blokker-vestigingen over. Deze worden omgebouwd naar de nieuwe huisstijl.

Het is niet de eerste keer dat het management van Blokker ingrijpt. De afgelopen twee jaar schrapte Blokker al bijna achthonderd arbeidsplaatsen. Het verbouwen van de winkels werd in mei 2015 aangekondigd als onderdeel van een nieuwe strategie.

Business Insider belt met retailkenner Cor Molenaar.

Blokker Holding verkoopt alle andere merken. Dat zijn Big Bazar, Marskramer, Xenos, Intertoys, Leen Bakker en Maxi Toys. Is dat verstandig?

"Ja, op dit moment is dat in de retailmarkt het beste. Het is namelijk een moeilijk draaiende markt. Je kunt dan beter op één merk focussen."

"Bovendien verandert het gedrag van de klant erg snel. Als je als bestuurder en eigenaar in zo’n markt je aandacht moet verspreiden over zeven merken, wordt dat wel erg moeilijk."

"Het wordt wel moeilijk om de andere bedrijven te verkopen. Neem Intertoys. Al 35 procent van de speelgoedmarkt is online en dat deel groeit nog steeds. Als fysieke winkelketen zit je dan wel echt in een moeilijke situatie."

"Een bekende winkelketen die structureel wordt bedreigd door de opkomst van online concurrenten, heeft in feite alleen nog zijn merknaam te verkopen. Ik ben benieuwd wie er in gaan stappen."

Oké, verkopen die hap en doorgaan met Blokker. Wat moet het management nog meer doen?

"Zij moet kijken naar de integratie tussen online en offline. Fase één is: snijden in de kosten. Dat hebben ze al gedaan en zullen ze nog verder doen."

"Fase twee is andere winstbronnen aanboren. Denk bijvoorbeeld aan shops-in-shops (een ander merk of bedrijf huurt een deel van jouw winkelruimte, red.). Ook daar denken zij goed over na."

"In de derde fase moet Blokker gaan kijken naar de driving force. Oftewel, wat onderscheidt mij van de rest. In dit geval zal dat de Blokker-naam zijn. In fase vier moet het online worden geïntegreerd met de winkels. Blokker zal niet zo gauw meer webshop Bol.com inhalen maar moet het vooral hebben van de wisselwerking tussen online en offline."

Ahold kocht in 2012 Bol.com. Waarom deed Blokker dat niet?

"Ik weet niet of deze partijen destijds met elkaar gesproken hebben. Ik denk ook niet dat het Blokker-management van destijds er klaar voor was om Bol.com over te nemen. De onderneming was wel echt van de oude stempel. Ik heb wel eens met mensen van het bedrijf gepraat, zij waren en zijn wel echt van de fysieke winkels."

Hoe groot is de kans dat een winkel van de oude stempel toch online een succes wordt?

"Pak ‘m beet 50 procent. Als stand-alone webshop acht ik de kans klein, maar misschien wel als platform. Blokker moet dan wel snel zijn. Dit jaar nog moet er een goed online platform komen. Belangrijk daarbij is om breed te denken en bijvoorbeeld andere partijen toe te laten op hun platform. Een beetje zoals Friendz (de online voortzetting van V&D, red.) dat doet."

De Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker van Sex and the City speelde in 2016 in een tv-commercial van Blokker. Hebben dat soort dingen zin?

"Tv-commercials hebben zeker zin. Wat ze willen doen is een nieuwe doelgroep aanspreken, vrouwen van tussen de 35 en 50 jaar. Dan ga je kijken naar de iconen van deze doelgroep en kom je uit op een ster als Sarah Jessica Parker. Zij is wat minder besmet dan een bekende Nederlander, dat kan helpen. Ik vind het geen onlogische keuze."

De familie Blokker is operationeel niet meer betrokken bij het bedrijf maar wel nog steeds de enige aandeelhouder. Een last of een voordeel, zo'n aandeelhouder?

"Het is zeker een voordeel dat Blokker een familiebedrijf is. Op het ogenblik zie je dat familiebedrijven over het algemeen veel beter draaien dan niet-familiebedrijven. Bovendien heeft de familie, die erg vermogend is, toegezegd bij te springen als het concern geld nodig heeft. Dat is een groot voordeel in vergelijking met V&D. Die moest het doen met een investeringsmaatschappij. Zo'n eigenaar kijkt toch anders naar een bedrijf en is meer gefocust op winst."

Albert Blokker stopte twee maanden geleden als commissaris. Hij was de laatste van de familie die bij de leiding van het bedrijf was betrokken. Heeft het gegeven dat Blokker nu met deze maatregelen komt, wellicht te maken met zijn vertrek?

"Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, ik heb hier niemand bij Blokker over gesproken. Wel kan ik me best voorstellen dat het pijnlijk is voor een familielid om zo’n moeilijke beslissing te nemen. Dat hij zich terugtrok uit het bedrijf, lijkt me daarom verstandig."