De nieuwe onlinedienst waarin blogger Nalden (25) participeert, kan gratis en simpel zware bestanden versturen. Handig voor telecombedrijven of uitgeverijen, maar ook voor particulieren die ‘files’ willen verzenden die te groot zijn voor een inbox.

De startup (zes medewerkers) werd geboren uit frustratie. Naldens vader stuurde hem foto’s van diens zeilboot. Nalden kreeg dan vijf e-mails achter elkaar. “Vet irritant.”

Hij adviseerde zijn vader gebruik te maken van de online verzenddienst Yousentit, zodat de plaatjes in één keer verstuurd konden worden. Maar dat bleek te ingewikkeld. Nalden zag meteen mogelijkheden voor een startup.

Betaald uit eigen middelen

WeTransfer — eind vorig jaar opgericht, niet officieel gelanceerd — maakte een vliegende start. Nalden en zijn twee mede-oprichters financierden het bedrijf uit eigen middelen, maar noemen geen bedragen. Er zijn al 300.000 gebruikers uit 190 landen. Adverteerders melden zich spontaan. De blogger verwacht dat de dienst in twee maanden quitte zal draaien. “En nog dit jaar openen we een vestiging in San Francisco.”

Nalden – smaakmaker in design en lifestyle – borduurt met WeTransfer voort op het businessmodel van Nalden.net, de website waarop hij al negen jaar blogt en waarmee hij Pernod-Ricard, Philips en Nike aan zich weet te binden. Zijn aanpak: ‘wallpaper advertising’. Met Nalden.net faciliteert de blogger de mogelijkheid om met artistieke achtergronden te adverteren.

Mijn eigen 'dictatuur'

Nalden.net is naar zijn zeggen een "dictatuur" waarover hijzelf de controle houdt. Alleen bedrijven en merken waar hij enthousiast over is, komen binnen als adverteerder. Omdat hij ze waardeert, blogt hij erover. "Ik ben geen journalist. Dit is mijn universum waarin ik precies kan doen wat ik wil."

De 'independent' op het internet verkoopt zijn 'wallpapers' voor een periode van twee weken aan een select aantal adverteerders die vallen voor de 'contextuele waarde' van zijn site. Naar verluidt betalen ze hem duizenden euro's.

'Branding en service experience'

Bij WeTransfer kan iedereen adverteren. Bedrijven kunnen inkopen per duizend advertentievertoningen. Nalden is niet scheutig met cijfers. Advertentietarieven geeft hij niet. Wel zegt hij: "WeTransfer biedt gebruikers een nieuwe experience op het gebied van service en branding."

De start van WeTransfer leidde tot enige verwarring. Sommige gebruikers vergeleken de website met Nalden.net. Nalden: "Ik kreeg e-mails met als strekking: joh, die gasten van WeTransfer hebben je wallpapers gestolen."

Dubben over businessmodel

Hij legt uit dat het businessmodel in het begin niet duidelijk was. Men had niet door dat de wallpapers de advertenties zijn. "Ach ja, het overkomt de beste pioniers."

Gebruikersgemak van de nieuwe dienst staat voorop. De ondernemer of particulier hoeft zich niet te registreren en kan bestanden verzenden tot een capaciteit van twee gigabyte (denk aan een televisiedocumentaire die een uur duurt) naar maximaal twintig ontvangers. De afzender én de ontvanger
worden op de hoogte gesteld met e-mailberichten. De bestanden worden na twee weken automatisch gewist.

Het moet ook mooi zijn

Naast gemak in gebruik speelt de esthetiek van de site een belangrijke rol. Er is gekozen voor een - op Apple geïnspireerd - functioneel design waarbij de ronde vormen een eigen stijl verraden die moet aanslaan bij een brede, internationale doelgroep.

Dan: "Ik zie zo veel lelijke websites. Vooral banners fokken het design vaak op. Ze interrumperen je online-ervaring. Bij WeTransfer bepalen advertenties voor een belangrijk deel het design van de website. Daarom stellen we hoge eisen aan de vormgeving van deze reclameuitingen. Schreeuwende teksten zijn not done."

Veel beloftes, weinig cijfers

Maar die esthetiek moet natuurlijk ook iets opleveren. Nalden zegt grote deals te maken met modebedrijven en uitgevers, maar geen financiële details te willen prijsgeven. Uit de opbrengsten van advertenties zal WeTransfer de capaciteitsuitbreiding bekostigen.

Nalden: "We zullen ons datacenter moeten afstemmen op de nieuwe gebruikers wereldwijd. Want we willen snel de beste filetransportservice in de wereld worden."

Veel concurrentie

De blogger betreedt een drukke markt met spelers als Yousentit, Sendspace en Drop.io. Serie-entrepreneur en marktkenner Boris Veldhuijzen van Zanten krabde zich aanvankelijk achter de oren toen hij hoorde van de plannen voor WeTransfer. "Eerst dacht ik: waarom juist deze markt betreden, die crowdy is en niet zo sexy? Maar later zag ik hoe eenvoudig de onlinedienst werkt. En tijdens het 'uploaden' van de files zie je ook nog eens mooie beelden."

Toch betwijfelt hij of WeTransfer marktleider zal worden. "Er is in deze markt steeds iets nieuws. Het is lastig om gebruikers aan je te binden."

Samen met de twee andere oprichters -- Bas Beerens (40) en Rinke Visser 42) -- legt Nalden intussen de laatste hand aan het businessplan van WeTransfer. Hij haalde met zijn beide zakenpartners een ervaren marketeer-designer en een geroutineerde specialist in online advertising in huis. De drie participeren ieder voor een derde in het nieuwe bedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl