Berichten plaatsen op Facebook en Twitter na je dood. Niet iedereen in het
publiek was even enthousiast toen James Norris eind april DeadSocial
presenteerde op een conferentie in Amsterdam. “Dit is het ziekste idee dat
ik ooit heb gehoord”, mompelde een vrouw achterin de zaal, schrijft The Wall
Street Journal.

Met DeadSocial kan iemand berichten en foto’s klaarzetten die online komen op
Twitter, Facebook of Google+ zodra hij of zij is overleden. Een persoon die
je van tevoren aanwijst moet het bedrijf een seintje geven als je dood bent.

De dienst is gratis. Norris hoopt geld te verdienen aan beroemdheden die in de
spotlight willen blijven na hun dood. De verkopen van een artiest pieken
vlak na het overlijden en zakken daarna in. Met DeadSocial kan een artiest
blijven communiceren met de fans en plannen wanneer nieuw materiaal wordt
uitgebracht.

Inspiratie

Norris kwam op het idee via de Britse komiek Bob Monkhouse, die overleed in
2003. Monkhouse had voor zijn dood een interview opgenomen dat pas in 2007
mocht worden uitgezonden. “Het was ongelooflijk krachtig”, zegt Norris.

Verdere inspiratie kwam van de nieuwe tijdlijn van Facebook. “Het begint met
je geboorte en somt dan op wat je hebt gedaan in je leven. Waarom zou dat
moeten stoppen na de dood?”

Afterlyfe

Het idee van Norris borduurt voort op een kunstproject van de Amerikaanse
goochelaar Brian Brushwood. Hij wil met Afterlife.me een soort virtueel
spook worden. Oude berichten op sociale media worden na zijn dood weer
rondgepompt.

“Elk jaar zullen mijn volgers mij in april zien klagen over de belastingen. Je
krijgt dezelfde kersttweets van mij. Felicitaties voor verjaardagen die ik
in het verleden heb gedaan zullen aan blijven komen, jaar na jaar”, schrijft
Brushwood op zijn blog.

De bedoeling is dat Afterlyfe.me ook voor het grote publiek beschikbaar wordt.
Mensen die zich aanmelden via de site krijgen een e-mail zodra de dienst in
de lucht is.

Lees ook op Z24.nl:

Het geheim achter de groei van Pinterest

Foto’s delen via sociale media verboden tijdens
Olympische Spelen

Instagram: hoe Facebook twee twintigers schatrijk maakt

Google-bril aanval op Facebook en Apple

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl