Onlinekiosk Blendle heeft 4 miljoen euro aan investeringen opgehaald bij investeerders.

Het geld, dat van Novamedia-dochter BookSpot en de Deense investeerder Morten Strunge komt, moet ervoor zorgen dat de dienst nog harder groeit.

“We willen niet alleen onze winst pakken en dat weer investeren. We willen veel harder groeien dan dat”, zegt mede-oprichter Alexander Klöpping. “Daar moeten we even wat dieper voor door het rood, om vervolgens hard het zwart in te gaan.”

Klöpping richtte Blendle in 2014 op met Marten Blankesteijn. De dienst werd meteen goed ontvangen: tientallen kranten en tijdschriften sloten zich aan en de kiosk werd ‘de redder van de journalistiek’ genoemd. De combinatie tussen iTunes en een sociaal netwerk moest ervoor zorgen dat jongeren gaan betalen voor journalistiek, zodat de dalende oplagecijfers van de kranten weer omhoog schieten.

Toch leek NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch er niet van overtuigd dat dit de dienst gaat lukken. In 2017 liet hij weten dat de krant uit Blendle stapt. Hij zei dat de krant dreigde zijn ‘journalistiek zo goed als gratis weg te geven’.

Klöpping begreep er niets van: “Volkomen verrast door de beslissing van NRC. Moest via hun website vernemen dat Blendle-gebruikers NRC niet meer mogen lezen”, schreef hij op Twitter.

Hulp van buitenaf voor Blendle

Een paar maanden later maakte ook De Telegraaf bekend te stoppen met Blendle Premium, de abonnementsdienst van Blendle. En eind vorig jaar kwam ook nog eens het nieuws naar buiten dat het voortbestaan van de onderneming ‘onzeker’ was.

Het Financieele Dagblad schreef dat er ‘gerede twijfel over de continuïteit van de onderneming na april 2018’ bestond als Blendle geen nieuwe investeringen wist aan te trekken.

Volgens Klöpping stond in het jaarverslag waarop het FD het artikel baseerde, niets anders dan in de jaarverslagen van ‘alle andere startups’. Het nieuws heeft zijn gebruikers in ieder geval niet afgeschrikt, zegt hij tegen Business Insider. “We merken er niet zo veel van.”

Sterker nog: het gaat steeds beter met zijn bedrijf. “Als je alleen kijkt naar wat erin komt en eruit gaat, dan maken we nog geen winst. Maar als je puur naar de Nederlandse operatie kijkt, dan wel. In Nederland zijn we na een paar jaar winstgevend geworden.”

Toch is dat niet genoeg voor hem. “We willen graag snel groeien. Daar hebben we hulp van buitenaf bij nodig.” Dus toen de jonge Deense ondernemer Morgen Strunge hem vorig jaar een mailtje stuurde met als onderwerp ‘Invest in Blendle?’, werd Klöpping enthousiast.

In de mail las hij dat de Deen interesse had in Blendle. “Ik zie potentie om de nieuwsindustrie te vernieuwen en ik denk dat jullie de goede kant opgaan”, schreef hij. De twee dronken een kop koffie en dat pakte goed uit – Strunge stopt een miljoen euro in Blendle.

Investeren in marketing

De andere drie miljoen euro krijgt Blendle van Novamedia-dochter BookSpot, een online boekwinkel. Novamedia is ook bedenker en eigenaar van de Nationale Postcode Loterij.

Klöpping denkt dat de ervaring van de investeerder ook bij Blendle goed van pas kan komen. “We willen een deel van het geld investeren in marketing. Tot nu toe hebben we hele kleine stapjes gezet op dat gebied, we hebben dit jaar tijdens de Olympische Spelen bijvoorbeeld voor het eerst een tv-campagne gedaan.”

“Dat beviel goed en dat willen we vaker doen. Novamedia heeft daar heel veel ervaring mee, zij weten hoe ze alle Nederlanders moeten bereiken. Die ervaring willen we gebruiken.”

Blendle Audio verder uitbreiden

Met de rest van het geld wil Klöpping de luisterdienst van Blendle, Blendle Audio, verder uitbreiden. “We hebben dat product begin dit jaar gelanceerd en we zien dat mensen er blij mee zijn. Ze luisteren hele artikelen af en blijven het vervolgens gebruiken, dus we denken dat het groeigebied daar zit.”

“We willen meer artikelen opnemen, en dan niet alleen de nieuwste artikelen. Het beste interview met Elon Musk werd bijvoorbeeld niet deze week gepubliceerd, maar al een paar jaar geleden. Dat soort stukken willen we ook beschikbaar maken.”

“We willen ook een dienst maken waarmee je naar alle artikelen rondom bepaalde onderwerpen kunt luisteren, zodat je in één autorit helemaal bent bijgepraat over het technieuws van de hele week.”

Nederland als proeftuin

Toch wil Klöpping zich op de lange termijn op veel meer richten dan alleen Blendle Audio. “Ik geloof erin dat Blendle niet concurreert met andere bedrijven, maar met andere manieren om je tijd te besteden. Onze belangrijkste concurrent is afleiding, zoals Facebook of Twitter. Mensen stoppen daar hun tijd in en kunnen vervolgens geen tijd meer besteden aan het lezen van goede verhalen, terwijl ze dat misschien wel willen.”

“Onze grootste uitdaging is dus om ervoor te zorgen dat mensen hun tijd besteden aan Blendle.”

En dan? “Mijn doel is om Blendle uiteindelijk uit te rollen in alle landen waar mensen bereid zijn om te betalen voor journalistiek. Het probleem van uitgevers hier – dat mensen minder geld aan journalistiek uitgeven – is niet uniek. Dat is in alle westerse landen zo.”

Blendle is nu actief in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten, maar Klöpping sluit niet uit dat hij naar nog meer landen gaat. “Denemarken is een goede volgende optie, daar zit nu immers een van onze investeerders”, geeft de ondernemer aan.

“Als we nog verder uitbreiden, wil ik Nederland gebruiken als proeftuin voor nieuwe diensten, zoals Blendle Audio. Die maken we dan hier en rollen we vervolgens in al die andere landen uit. Facebook en Google hebben de journalistiek goed verneukt, ik wil dat oplossen.”

LEES OOK: Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth financieren hun nieuwe mediasite met de winst uit ethereum-handel