• Birthplace is een nieuwe game voor smartphones en tablets.
  • De game is te vergelijken met spellen als Farmville en Hay Day. In plaats van een boerderij te bouwen, herstel je in dit spel het regenwoud.
  • Als je in-game aankopen doet in het spel, draag je bij aan herbebossingsinitiatieven in de echte wereld.

Wie het nieuwe spel Birthplace speelt op zijn smartphone of tablet kan eenvoudig een bijdrage leveren aan het verbeteren van de echte wereld.

De game, die begin deze maand in Nederland werd gelanceerd en binnenkort wereldwijd te spelen zal zijn, geeft spelers de mogelijkheid om via in-game purchases bij te dragen aan herbebossingsinitiatieven op Madagaskar en in Indonesië.

De Nederlandse filmmaker Sil van der Woerd van Studio Birthplace, bedacht de game en legt uit hoe het werkt.

Foto: BirthPlace. Sil van der Woerd van Studio Birthplace
Foto: BirthPlace. Sil van der Woerd van Studio Birthplace

Door het spel te spelen draag je bij aan het herplanten van regenwoud. Hoe werkt dat?

Van der Woerd: “Ja. De gameplay van Birthplace kun je vergelijken met spellen als Farmville en Hay Day. Maar in plaats van een boerderij te bouwen, herstel je in dit spel het regenwoud. Het is een strategisch spel waarbij je als speler een orang-oetan en een jongen helpt om het verwoeste regenwoud terug te planten. Naarmate het regenwoud zich uitbreidt, keren steeds meer dieren terug naar het bos.”

“Wanneer er inkomsten worden gegenereerd in het spel – door de aanschaf van zonnetjes waarmee je bijvoorbeeld de tijd kunt versnellen –  wordt een percentage van die inkomsten gedoneerd aan herbebossingsprojecten in de echte wereld. Alle updates over de activiteiten van Birthplace in die echte wereld zijn ook te volgen via een newsfeed in het spel zelf.”

Hoe raakt een filmmaker eigenlijk verzeild in de gamewereld?

“Met Studio Birthplace, dat ik samen met twee partners run, hebben we eerder twee films gemaakt over ontbossing. Toen we gevraagd werden om een derde film te maken worstelde ik heel erg met de vraag hoe je engagement bij een onderwerp als dit kunt omzetten naar social change.  Dat is met film heel lastig. We wilden meer dan alleen mensen bewustmaken, we wilden ze ook echt bij deze problematiek betrekken en zo kwam ik op het idee van een game.”

Lees ook op Business Insider

Hoe heb je de game uiteindelijk ontwikkeld?

“Ik ben de bedenker en initiator van de game, maar het spel is ontwikkeld in samenwerking met de Amsterdamse gamestudio Little Chicken en kunstenaarsduo Studio Drift.”

“Ik heb best een tijd rondgelopen met het idee, dat pas echt van de grond kwam toen we een privé-investeerder vonden die in het plan geloofde. In de tussentijd had ik al veel research gedaan, ook in Indonesië zelf over de flora en fauna in het regenwoud. Bij de gamestudio schrokken ze geloof ik wel even toen ik met alle documenten aankwam die ik in de aanloop had verzameld. Maar uiteindelijk verliep de samenwerking – ondanks het op afstand werken door de pandemie – heel soepel.”

“En dat loopt het nog steeds, want anders dan bij een film is een game nooit af. We voegen continu verbeteringen en content toe aan het spel, zoals nu net een nieuw quest-scherm. Aanvankelijk leek het oerwoud ook nog iets te veel op een park maar het begint nu echt op een jungle te lijken. We blijven het continu verder ontwikkelen.”

Foto: Studio Birthplace
Foto: Studio Birthplace

Voor wie is de game eigenlijk bedoeld?

“Zowel voor gamers als voor beginnelingen – jong (vanaf ongeveer 8 jaar) en oud. En we richten ons ook echt niet alleen maar op mensen die zich betrokken voelen bij het klimaatprobleem. De game heeft zeker een educatief karakter, maar als je daar geen interesse in hebt, kun je die informatie makkelijk wegklikken.”

“De feedback die we tot nu toe hebben gekregen is positief maar heel divers. Aan de ene kant zijn er de biologen en NGO’s die heel erg kijken naar of alles wel realistisch is en daarnaast heb je de gamers die op zoek zijn naar een uitdagend nieuw spel. Het is onze uitdaging om een middenweg te vinden.”

“Veel games die nu op de markt zijn, zijn óf heel leuk óf heel educatief. Ons doel is een game die inhoudelijk goed is, maar ook echt leuk en die smaakt naar meer. Ik speel zelf ook graag een spelletje en ik geloof dat er ruimte is voor meer dan de zo populaire schietspelletjes.” 

Maar kun je met een spelletje écht impact maken?

“Ik ben ervan overtuigd dat dat kan. We zijn pas net begonnen in Nederland en hebben nu al de 100ste boom geplant.”

“We zijn momenteel in gesprek met verschillende grote uitgevers over een wereldwijde release en als we dat goed aanpakken kan dit echt groot worden. Er zijn 3,5 miljard smartphonegebruikers in de wereld; als we ook maar een klein deel daarvan bereiken, heeft dat al een enorme impact. Ik geloof echt dat we op deze manier de wereld weer wat mooier kunnen maken.”

Lees meer verhalen over Better Capitalism op Business Insider, zoals: